Nijmeegse 4-daagse 2017

klik op foto voor vergroting

Zondag 16 juli 2017 …., een jaartje wachten zit er weer op en de dag dat ik mij voor de 16 maal aan mocht melden voor een deelname aan de Walk Of The World… de Nijmeegse Wandel 4-daagse ! Al vroeg in de ochtenduren met de auto op weg naar mijn logeeradres in het Nijmeegse Dukenburg. Ik ben verwend en wordt inmiddels al vierdaagse edities lang met open armen ontvangen op mijn bed & breakfast adres … herberg Fortuin. Want juist een goed verzorgd en gezellig onderkomen in de vierdaagse stad zorgt er uiteindelijk voor dat je als deelnemer fris en fruitig alle dagen aan de start kunt verschijnen. Dit jaar een primeur … Rinus en ik gaan “gezien onze leeftijd ” voor de eerste keer starten op de reglementaire 30 km afstand. Ook broer Ton heeft zich voor deze afstand aangemeld !

Na onze aanmelding is het tijd voor een jaarlijks terugkerend “familie”- kiekje … dat wil zeggen … allemaal familieleden van Marijke en Rinus, een familie waar ik inmiddels al jaren lang tijdens de 4-daagse voor een aantal dagen deel vanuit mag maken … Diverse mensen op deze foto nemen deel aan de verschillende afstanden die reglementair gelopen moeten worden.

Er waren ook deze editie weer wisselende starttijden op de vele afstanden. Waar broer Ton dus dagelijks met de bus richting het startterrein de Wedren werd vervoerd, reden daar en tegen Rinus en ik alle ochtenden op de fiets naar het startterrein in het centrum van de stad. Een prachtig ingericht bewaakt fietsenterrein stond al vroeg in de ochtend helemaal vol. Gelukkig finishten wij ‘s middags niet al te vroeg … zodat wij aan het einde van de middag ons vervoermiddel heel makkelijk terug konden vinden.

klik op foto voor vergroting

Geen scene uit ” Peppi en Kokki ” of  “Bonanza”  maar een leuk plaatje op 06.30 uur gemaakt in de bewaakte 4-daagse fietsenstalling ….

Dag 1 …. we mogen van start … trappel trappel .. kunnen haast niet wachten. Broer Ton had een vroege starttijd en is al op weg als Rinus en ik aansluiten in de rij wachtende “30-tigers “.. Ook vandaag een primeur ; we gaan voor het eerst in de vierdaagse geschiedenis tegen de al jaren “vertrouwde” wandelroute richting in naar Elst en Bemmel wandelen… Deels ontstaan uit veiligheidsoverwegingen omdat de hulpdiensten bij calamiteiten heel moeilijk de dijk naar Oosterhout kunnen bereiken. Immers in de middaguren bij warm weer lopen de temperaturen heel snel op en de route vanuit Bemmel is dan veel beter en sneller voor de hulpdiensten eventueel bereikbaar.

Zodra wij over de Waalbrug Nijmegen hebben verlaten gaan we dus ditmaal niet rechtsaf richting Bemmel maar draaien we met een grote lus links af gedeeltelijk langs Lent en onder de viaducten van de spoorbrug en de nieuwe verbinding de Oversteek lopen we over de dijk richting Oosterhout. Bij het Oversteek viaduct houden Rinus en ik even stil. Een memorabele plek uit de tweede wereldoorlog want hier hebben geallieerde soldaten in 1944 een gewaagde “oversteek ” gemaakt. Precies op deze plaats is ter nagedachtenis hier een monument geplaatst … met op een stenenmuur de namenlijst van de soldaten en officieren die hier aan deel hebben genomen.

klik op foto voor vergroting

Nog ver voor het middaguur passeren we over de hoofdstraat het centrum van Elst. Naamgever van blauwe dinsdag, daar heeft deze gemeente zichzelf sinds vorig jaar tot omgedoopt. Nijmegen heeft al jaren de “roze woensdag “op dag twee bedacht , dus Elst kon niet achter blijven om een thema te bedenken … Prachtig blauw kleurt het centrum en het meest opvallend de fraaie blauwe banieren aan de grote kerktoren ! Net voor de doorkomst in Elst waren wij nog verrast met een heerlijk soepadres door Bill van Guluck die in Valburg langs de route stond.

Na de passage door Elst komen wij op een voor ons nieuw gedeelte op onze route van 30 km. Een kaal en sfeerloos industrie terrein. Rinus en ik zetten vraagtekens waarom een dergelijk stuk in de route voorkomt. Zeker twee kilometer slingerend wandelen over een asfaltweg langs grauwe grijze bedrijfsruimtes.. Net bij het verlaten van dit gebied grijpt Rinus zich ineens vast aan mijn schouder… oeps, er schiet als lijkt het een zweepslag een ontiegelijk pijnlijke kramp in zijn rechter kuitbeen. Rechts aan het einde van de weg is daar echter mazzel …. een verzorgingspost van brandweer Den Haag. Ik zie een massagebed naast het brandweer busje staan … en Rinus boft echt … er is een fysiotherapeut aanwezig en Rinus mag op het bed plaatsnemen ! Heel vakkundig wordt vervolgens de kramp uit het been weg gemasseerd en kunnen we opgelucht weer verder … dankzij brandweer Den Haag …. zo zie je maar weer dat “oude” collega’s altijd hulp zullen en kunnen bieden ! Toppertjes die “Hagenezen” …

klik op de foto voor vergroting

Vlak voor binnenkomst op het finishterrein nabij het Faberplein in Nijmegen centrum treffen we Henk Minkman en onder andere de mannen Ronald en Timo ( 50km lopers ) bij Marijke. Ook dit is een foto momentje om vast te leggen… Weer wat later 16.10 zit de eerste wandeldag er op … de kop is er af …

klik op foto voor vergroting

Dag 2 voor de “Rollator-Boys ” .. een naam die ik bedacht heb omdat wij dit jaar voor het eerst op de “bejaarden” afstand van 30 km deelnemen. Een prachtig logo heb ik weer ontworpen voor onze wandelshirts van deze editie… en op onze rug prijken heel groot onze rugnummers voor dit jaar …. 32e deelname voor Rinus dit jaar en de 16e voor mijzelf. Onderweg krijgen we ook de nodige reacties toegeroepen van “oplopende wandelaars” die ons inhalen..

Op weg naar Hatert loopt de route over een heel brede straatweg langs de universiteit terreinen en gedeeltelijk van het Radbout ziekenhuis Nijmegen uit. Aan deze weg ligt ook de brandweerkazerne van brandweer Nijmegen waarbij Rinus jarenlang deel van uit maakte en ook inmiddels zijn zoon Ronald zijn thuisbasis heeft. De OVD .. Officier van Dienst staat op een stoel bekenden en wandelaars warm toe te spreken en wanneer hij Rinus ziet aankomen is er direct een heel leuk welkoms woordje …

Ook al ben je dus met pensioen … bij de brandweer Nijmegen weten ze nog altijd “oud collega’s ” te waarderen en in het zonnetje te zetten …. da’s bij de Kon.Marine helaas wel anders ..maar dat terzijde … We houden dus even halt en zo kan Rinus even zijn “oude maten” de hand schudden …

klik op foto voor vergroting

Na ruim 8 km wandelen is “de brug” van Hatert bereikt. Ook hier een memorabel moment … Marijke “mijn 4-daagse Hospita” zit weer met koffie en broodjes ei met spek op een heel bekend en vertrouwd plekje langs de 4-daagse route. Jarenlang was dit een gezellig en vertrouwd rustpunt en dit jaar in ere hersteld ! Het is direct weer “vertrouwd” als ik aan kom wandelen en Marijke verwend mij direct met warme koffie en heerlijk belegde broodjes … echt een rustpunt waar je als wandelaar al ver van te voren naar uitkijkt ! Ook Henk Minkman zit al aan de koffie als ik op een stoeltje plaats mag nemen…

klik op de foto voor vergroting

Alverna … een Omroep Max momentje rond de klok van 10.30 uur .. zo laat zijn wij hier nog nooit langs gekomen ..haha weer een “wen-momentje” op het 30 km parcours. Het doet echter niet af aan het feit dat er dus even op dit “nieuwe” 4-daagse feit geproost mag worden ! Een mens zou haast niet meer verder willen wandelen …. neen , een passender tekst bij dit plaatje …. “wij lopen om te rusten”.

klik op foto voor vergroting

Vlak voor Wijchen … een ontmoeting met “onze” 4-daagse Kanjer Bill !! Volgend jaar zal Bill waarschijnlijk ook weer aan de start verschijnen. Een goede gezondheid loopt als een rode draad mee in het 4-daagse gebeuren en als het even wat minder gaat moet je dat ook als ervaren wandelaar niet forceren. Bill heeft er goed aangedaan om een jaartje over te slaan om zodoende zijn gezondheid weer op peil te brengen… beter gezegd; de boog kan niet altijd gespannen staan… Waarschijnlijk treffen we Bill dus volgend jaar ook weer in ons wandel legioen !

klik op plaat voor vergroting

Al eerder gememoreerd … verzorging tijdens de 4-daagse …. O zo belangrijk, ik ben echt verwend dat ik een vast logeeradres bij Marijke en Rinus Fortuin heb mogen vinden. Want met een goede en verzorgde vierdaagse gaat het wandelgebeuren op rolletjes… Marijke verwend de wandelaar met een heerlijke warme maaltijd aan het einde van je wandeldag. In de ochtenduren zorgt zij er met een ontbijt voor dat je weer fris op pad kunt gaan … Met andere woorden … een vijf sterren nominatie is hier beslist op zijn plaats !

klik op foto voor vergroting

Aan het einde van de dag tref ik broer Ton op het finish terrein … het was een warme dag van rond de 30-31 graden .. best wel warm en het lijkt dan ook wel dat de 4-daagses er met het jaar door de klimaatverandering steeds warmer bij worden. Ton is niet zo van het “rusten” zoals ik vaak rust …. dus is hij vaak dan ook veel eerder aan de finish als dat ik het ben … ” leeftijdsverschil “ …, maar even zo goed zoeken wij elkaar alle dagen zeker op …

Dag 3 , de Zevenheuvelen route… vandaag loopt Ilse Ligtenberg met ons mee… hartstikke gezellig en altijd op dag 4 met haar man René Ligtenberg onze gastvrouw op de traditioneel laatste rust van de Nijmeegse 4-daagse in Malden. We stoppen op weg naar Mook net als in andere jaren in Malden bij het tuincentrum voor onze jaarlijks terugkerende “puddingbroodjes rust”. Terwijl wij iets eerder Nijmegen uit liepen in een stromende bui regen … gelukkig een kort maar hevige bui van 30 minuten…,  trouwens ook de enige regenbui in deze hele 4-daagse ! Éénmaal bij het tuincentrum konden de regenjassen en poncho’s weer terug in de rugzakken … en bleef het helemaal droog ..ook deze dag.

In Mook aangekomen komt René Ligtenberg ons aanmoedigen en op onze soeprust maak ik kennis met een “nieuw” wandelmaatje. Deze dappere vierpoot wandelaar ( maatje van Marit Ligtenberg ) blijkt al snel een alle-mans vriend…. Dus een fotootje is hierbij wel op zijn plaats … Ook hier een splitsing van de 30 en 40 km routes, dus voor het eerst sinds jaren hoeven we niet meer de lus naar Plasmolen door en ook de Zwarte weg in Milsbeek gaan we dit jaar niet meer zien…

klik op foto voor vergroting

Nu komen we in een kortere lus richting Groesbeek weliswaar ook over bergje van de “derde categorie ” en tijdens de passage op de top van de Biesselt … de organisatie claimt op een spandoek dat dit het hoogste 4-daagse punt is ….., maak ik een foto van Ilse en Rinus. Op deze plek zit ook een scheidingsgrens tussen de provincies Gelderland en Limburg … het plaatsje Mook ligt immers in de provincie Limburg.

Aangekomen 11.45 , in het centrum van Groesbeek … ook hier rijkelijk vroeg voor ons gevoel want op de 40 km route passeerden we hier nooit voor 12.30 uur. Een opmerkelijk fotomomentje … drie Horsten-broers …van de vijf , bij elkaar. Marcel en zoon Jasper staan nu al enkele jaren lang in de “kuil” van het dorpscentrum van Groesbeek op ons te wachten. Schoonzus Ellie moest helaas verstek laten gaan deze editie …, zij had geen vrije dagen meer van haar werkgever, maar is anders ook alle andere jaren langs de route aanwezig geweest.

Rond de klok van 13.30 hebben we Groesbeek inmiddels achter ons liggen en gaan we aan de beklimmingen op de Zevenheuvelenweg beginnen. Links en rechts in de bermen een gezellige boel en rijen met campers en caravans van familieleden die hun familieleden en kennissen komen aanmoedigen.

klik op foto voor vergroting

Op weg naar de laatste heuvel vlakbij de Canadese Begraafplaats krijgen Ilse en ik plotseling roze/paars kleurige gekookte eieren aangereikt… weer wat verderop staat familie van Rinus met kleinkinderen op ons te wachten om ons voor het laatste stuk aan te moedigen….

De “Kids-Club” is goed vertegenwoordigd deze vierdaagse langs de route en onder andere Noor, Nienke, Koen en Sam staan snoep en lekkers uit te delen aan de passerende wandelaars … in ruil voor een fraai vierdaagse aandenken die zij op hun beurt weer van passerende wandelaars krijgen …. speldjes en stickers ..

Bij de kids-club horen natuurlijk ook trotse Mama’s en Oma …. die moedigen natuurlijk langs de lijn ook de “mannen” aan ….

klik op foto voor vergroting

Zo’n groep’s foto kun je natuurlijk leuk “foto-shoppen” en dan krijg je een leuke “nep” advertentie over gezicht creme van kruidenier het Kruidvat ….

Indrukwekkend .. elk jaar weer opnieuw. De Canadese Begraafplaats aan de Zevenheuvelen weg. Elk jaar als ik het passeer loop ik net als zovele andere wandelaars het terrein op en even stil te staan in gedachten. Alle militaire groepen en politie pelotons houden hier even halt en er worden kransen gelegd ter nagedachtenis aan alle gesneuvelde militairen in de oorlog.

Na de passage in Berg en Dal komen we weer terug in het Nijmeegse feestgedruis… ik hoor in de verte doedelzak klanken … en in een tuin voor een woonhuis staat een doedelzakkorps er lustig op los te spelen. Juist passeert er een peloton Engelse militairen… ik kon niet achter de emblemen achter halen van welk onderdeel zij waren … ik dacht dat het een peloton uit Wales betrof … maar de groep kon echter bij het passeren de verleiding niet weerstaan , hielden halt en dansten en er meteen lustig op los …. ! Prachtig om mee te maken … Weer een voorbeeld hoe de Nijmeegse 4-daagse verbroedert.

klik op foto voor vergroting

Het moet niet gekker worden denk je dan … nou dat kan wel hoor want enkele straten verderop lopen we de Groesbeekse Dwarsweg binnen. Daar breekt echt een “buren festijn” los. Wat een onthaal voor je laatst te lopen kilometers voor deze derde dag … door het enthousiasme en het gezang wat los barst vergeet elke wandelaar zijn laatste pijntjes in de voeten en zingend en lachend lopen we de straat weer uit …

Dag 4 … het zit er alweer bijna op … vandaag start ik met broer Ton. Rinus loopt later vandaag met de brandweer collega’s en zoon Ronald de finale op de Anna-straat, Ton had een vroege start ticket dus geruild met Rinus zodat hij wat vroeger op pad kon gaan en daardoor op tijd voor het defilé met het brandweer detachement in intocht kon gaan lopen. Wij waren rond 07.30 op weg voor de laatste 30 km van deze 101-ste vierdaagse op bovenstaande foto krijgt Ton zijn laatste scan momentje voor deze vierdaagse.

Op weg naar Overasselt, opnieuw prachtig wandelweer en de buitentemperatuur is perfect zo rond de 23 graden … warm zat. Ook hier weer een nieuw stuk parcours vandaag in de route. We hoeven enkel de dijk na Overasselt maar af te lopen … de 40 km lopers gaan hier nog rechts af via het viaduct over de Maas naar het dorp Linden en vandaar naar Beers en Cuijck. Die hele lus ga ik dit jaar dus missen met daarbij de passage over de brug in Cuijck. Maar daar komen weer andere leuke delen in het parcours voor terug. Wij gaan op het einde van de dijk links naar Heumen en daar direct de rijksweg naar Malden op !

klik op foto voor vergroting

De allerlaatste en gezelligste rust van de Nijmeegse 4-daagse … op de Rijksweg in Malden bij de familie Ligtenberg. Het is daar altijd heerlijk toeven en het is dat je weet dat er 10 km verderop nog gefinisht moet worden maar anders blijft de wandelaar hier gewoon de rest van de dag zitten. Ilse en Rene en dochter Marit Ligtenberg zijn elk jaar weer bijzonder gastvrij en heb niet het lef om zonder gedag te zeggen er voorbij te lopen ….  nou dat willen wij toch zeker niet … Als ik met Ton aan kom wandelen zitten zelfs Harry ( 40 km ) en Rinus ook nog te rusten bij de oprit van “Villa Eet-Café Ligtenberg”. We worden weer volop van een “natje en een hapje” voorzien …

Ik heb als verrassing een “heuse 4-daagse” prijslijst voor de Ligtenbergers ingelijst en al bij mij in mijn rugzak …. wonderwel heeft de glasplaat het 4-daagse geweld overleefd …. Ilse, René en Marit weer super bedankt voor de gezellige sfeer en verzorging tijdens ons bezoek … en een oproep voor moeder Ilse … ; volgend jaar gewoon meelopen hoor , want we hebben jou deelname en gezelschap op dag 3 enorm gewaardeerd !

Weer wat later begin ik aan de laatste 8 swingende kilometers over de St Annastraat. Het kruispunt met de “beroemde” politieagent trilt op zijn voegen ! Wat een daverend welkom is dit elk jaar toch weer. Ik moet deze intocht dit keer zonder wandelmaatje Ineke beleven. Zij zal dit jaar beslist achter mij gaan finishen.. immers zij loopt op de 40 km afstand… Op een zonovergoten St Annastraat loop ik glimlachend en met volle teugen genietend mijn laatste kilometers …

klik op foto voor vergroting

Even na 16.00 is mijn finish dan een feit … ik heb mijn 16e kruisje binnen ! En mijn eerste 30 kilometer 4-daagse zit erop … Terug kijkend is de route van de 30 km mij enorm meegevallen. Vooraf hadden we de gedachten dat deze afstand errug saai zou wezen … niets is minder waar. Ook op deze afstand hebben wij net zo veel schik ondervonden als in de voorgaande jaren op de grotere afstanden. En nog een schrale troost … ook de 4-daagse “vergrijst” want er wordt in de wandelgangen gefluisterd dat de 30 km afstand vanaf volgend jaar de meeste deelnemers gaat tellen ??

En kan finishen tweemaal in de Nijmeegse 4-daagse ??? Jawel hoor want ruim een half uur nadat ik gefinisht was kwam ik toch nog wandelmaatje Ineke op het bomvolle finish terrein tegen. Ook zij heeft de 4-daagse net als mijn broer Ton en al mijn andere wandelvriendinnen en vrienden uitgelopen .. Allemaal nogmaals gefeliciteerd van af deze zijde … En ja net als vorig jaar mocht dus eigenlijk een finishfoto met Ineke ook dit jaar niet achterwege blijven … dus zijn wij beiden even later alsnog voor een finishfoto over de finishlijn gaan stappen … een verslaggeefster van een lokale televisie zender snapte er niets van .. tweemaal finishen vroeg zijn zich verbaasd aan Ineke af ?? Lachu toch ….

En de groep 4-daagse foto van editie 2017 … van de wandelaars op de diverse afstanden. Jammer dat broer Ton en Rinus ontbreken op de foto maar beiden waren tijdens deze opname elders in het feestgedruis op de finishplaats de Wedren …. Bij goede gezondheid komt er wellicht volgend jaar een 17e kruisje in beeld …. we wachten het weer af !

klik op foto voor vergroting

Op het logeer adres wordt vrijdagavond de 4-daagse vlag gestreken en weer voor een jaar lang opgeborgen in de linnenkast …

One Response to “Nijmeegse 4-daagse 2017”

• Ineke:

Haha lachen was dat, 2x finishen. Dat is in mijn 10-jarige vierdaagse carrière nog nooit gebeurd! Leuk verslag