Cruise schepen seizoen Rotterdam

De site Cruiseschepen is op 27 februari 2024 bijgewerkt met MS Bolette van Fred Olsen Cruise Lines Klik op foto’s voor vergrotingen !
Binnenkomst nabij Hoek van Holland 21 februari 2024. MS Bolette is de vroegere MS Amsterdam ( HAL ) . Klik op foto voor vergroting.
Onderweg naar de Wilhelmina Pier. De Bolette vaart nu onder de vlag van de Bahamas. In 2000 kwam het schip voor de HAL als MS Amsterdam in dienst. Gebouwd door de Fincantieri werf in Italië kwam het toen op 4 januari 2000 voor de Holland Amerika Lijn in dienst . Sinds juli 2020 is het schip overgenomen door Fred Olsen Cruis Lines en vaart daardoor dus nu onder de vlag van de Bahamas. ( klik op foto voor vergroting ).
Het schip heeft een lengte van 237 meter, 12 dekken en 690 hutten in diverse klasse. 1.338 passagiers bij volle bezetting en deze worden verzorgd door 645 bemanningsleden. Aan boord diverse restaurants en Bars, een theater en zelfs een casino. Op de bovenstaande foto draait het schip voor vertrek naar zee. klik op foto voor vergroting
Het toeval wil dat ik bovenstaande foto in juni 2023 van het schip kon maken in de haven van Newcastle. Ik kwam met de veerboot van DFDS daar in Newcastle aan bij aanvang van een wandelvakantie in Schotland. Het schip lag er wat verlaten bij en ik zag dat er mensen aan dek aan het werk waren ( onderhoud ). Later hoorde ik dat er in die periode twee cruisereizen waren gecanceld omdat er onvoldoende inschrijvingen voor beiden reizen hadden plaats gevonden. Op de sites van enkele reisorganisaties stond dan ook de mededeling dat twee cruisereizen o.a. vanwege de hoge brandstofkosten was besloten en dus te weinig animo door te laten gaan. Verder valt te lezen dat dit schip voornamelijk actief is met cruisereizen in Europese wateren. Ook een leuk weetje is dat Bolette de naam van de grootmoeder van Fred Olsen was en dus door de eigenaar als scheepsnaam werd verkozen toen het schip van de HAL werd overgenomen. klik op foto voor vergroting.
Bezoek Explora I 22 aug 2023
22 augustus 2023 een ‘maiden’ call met een bezoek van het hypermoderne cruiseschip Explora I. Het eerste schip dat in dienst werd gesteld bij Explora Journeys, een recent opgerichte dochterrederij van de MSC Group. Het betreft een hypermodern cruiseschip dat gebouwd is bij de Fincantieri werf in Italië en pas in mei van dit jaar werd afgeleverd. Foto boven : aankomst nabij Hoek van Holland , Cor van Gent, ( klik voor vergroting )
Drie zusterschepen zijn in aanbouw en komen respectievelijk in 2024, 2025 en 2026 gereed. Het kwam in de middag aan bij de cruiseterminal en vertrok nog die zelfde avond. Passage Hoek van Holland ( foto : Frits Janse ) klik op de foto voor vergroting
Explora Journeys is een nieuw Europees luxe merk op de cruisemarkt met prachtige schepen. De Explora I is het eerste schip uit de vloot en heeft een lengte van 248 meter. Er is plaats voor maximaal 900 passagiers aan boord en er zijn 640 bemanningsleden om deze gasten te verzorgen. Het schip telt 461 ruime suites, penthouses en residenties ( beginnend vanaf 35 m2 ) – ( foto binnenkomst : Jan van der Wiel klik op foto voor vergroting ).
Het schip beschikt over drie buitenzwembaden op de uitgestrekte zonnedekken, een overdekt binnenzwembad met uitschuifbaar glazen dak en 64 privé cabana’s. Een 700 m2 grote wellnessruimte om te sporten en ontspannen. In totaal 18 verschillende culinaire belevenissen aan boord, waaronder 6 restaurants en 12 bars en lounges, zowel buiten als binnen. Er zijn maar liefst 4 restaurants waar buiten gedineerd kan worden ( foto : Jan van der Wiel ) .
Explora I is een schip dat vaart op LNG. Dit is een milieuvriendelijker alternatief voor de gewone scheepsbrandstoffen. In de toekomst zullen steeds meer cruiseschepen op LNG varen. ( foto Jan van der Wiel ).
Bezoek Costa Favolosa 26 augustus 2023
Drukte aan de cruiseterminal Rotterdam in deze augustus maand. Opnieuw een ‘maiden’ call, eerste bezoek, van het cruiseschip Costa Favolosa. Het schip heeft als bouwjaar 2011 en is het vierde schip uit de zogenaamde Concordia-klasse van deze rederij. Het schip is gedoopt door het Italiaanse model en actrice Margareth Madé. Favolosa betekent ‘fabuleus’ of zelfs fabelachtig in het Italiaans ( foto : Cor van Gent ). klik op foto voor vergroting.
Tonnage : 113.200 BRT, Lengte : 290 meter, Breed : 32 meter, Snelheid : 22 knopen, Vlag : Italië, Aantal dekken : 14, Gebouwd op scheepswerf : Fincantieri, Passagiers : 3.800, Bemanning : 1.100, Restaurants : 5, Zwembaden : 4. Persoonlijk vind ik dat de schepen van de Costa rederij foei lelijke schoorstenen hebben. Wat bij dit schip ook opvallend lelijk oogt is de slecht ‘weg’ gewerkte naam op de boeg van het schip. Deze is dus in blauw gekleurd wat naar de zijkanten van het schip verplaatst ? ( foto : Cees Hoogendoorn ) klik op foto voor vergroting.
Bezoek Disney Dream Rotterdam 20-8-2023 klik op foto’s voor vergroting
Zondagmorgen 20 augustus 2023 Maiden Call Disney Dream arriveert bij Hoek van Holland. Klik op de foto’s voor werkelijke grote van de afbeeldingen. ( foto : Hugo Sluimer )
Onderweg naar de cruiseterminal op de Waterweg. Het in 2010 gebouwde cruiseschip Disney Dream is het derde schip van rederij Disney Cruise Lines. Inmiddels vaart de rederij met vijf schepen over de wereldzeeën.
Disney Dream is dus het derde schip dat toetrad tot de groeiende Disney Cruise Line vloot. Ze is het zusterschip van de Disney Fantasy. Het schip van 128.000 ton is één van de grootste van de vloot en heeft een maximum van 4.000 passagiers. Zoals bij alle Disney Cruise Line schepen, lijkt haar ontwerp op een klassieke 20e-eeuwse stijl in gedachten gecombineerd met de modernste technologie en moderne innovaties. ( foto Hugo Sluimer ).
Disney Dream is ontworpen om elegante stijl te combineren met familiecruises die voorop lopen in wat ze te bieden hebben. Met de gebruikelijke fantastische Disney-entertainment en ongedwongen sfeer vermengd met ontspanning en glamoureuze formele avonden, zorgt Disney Dream voor een magische vakantie voor de mensen aan boord. Deze foto is genomen vanaf de andere zijde van het kanaal ( foto : Monique Zeegers ).
Nabij Maassluis. Entertainment genoeg voor kinderen aan boord, de Aqua Duck is een spannende transparante buis- waterachtbaan, die zich uitstrekt over de zijkant van het schip, terwijl Donald’s Pool zowel ouders als kinderen bedient, zodat het hele gezin kan afkoelen. Mickey’s Pool is het kinderzwembad van het schip- slechts 60 cm diep en is ontworpen voor jonge kinderen. Het Quiet Cove-zwembad is gereserveerd voor volwassenen om een rustig toevluchtsoord aan boord te bieden en bestaat uit een groot zwembad met een gestroomlijnd ontwerp met 3 cirkels. ( foto : Ingrid vd Gaag ).
Passage nabij Vlaardingen. Zoals bij alle Disney Cruise Line-schepen, is er een fantastische selectie aan eetgelegenheden aan boord. Er zijn drie grote eetzalen, plus dineren voor volwassenen in het Italiaanse specialiteiten restaurant van Palo en het luxe Franse restaurant van Remy. Er is ook een buffet waar de hele dag eten wordt geserveerd en er is een grote selectie aan snelle restaurants aan boord ( foto : Monique Zeegers ).
Aankomst cruiseterminal. Disney Dream biedt een scala aan entertainment aan boord. Met het gebruikelijke Walt Disney Theater met shows in Broadway-stijl en het Buena Vista Theater met de eerste vertoningen en 3D-vertoningen van de nieuwste Disney films, zijn er dus shows die heel het gezin leuk zullen vinden. Met in de hoofdrollen alle Disney-personages organiseert de Disney Cruise Line ook een scala aan feestjes op het dek, onder andere met een thema-avond met piraten. De foto van aankomst : Rene vd W.
Ook een traditie inmiddels op de achterzijde hebben alle schepen een afbeelding van Disney personages. Onder andere met Dombo, Donald Duck en Goofy.
Aankomst in het centrum van Rotterdam bij de Wilhelmina-kade. Langs de hele route vanaf Hoek van Holland stonden er vele geïnteresseerden langs het kanaal om dit prachtige schip op de foto te zetten. ( deze foto is gemaakt door Jan van der Wiel ) .
Foto boven het inmiddels 5e schip Disney Wish van de Disney Line vloot op weg naar Eemshaven. Dit schip is vorig jaar juni bij de Meyer Werff in Papenburg gereed gekomen, de bouw was wat vertraagd door de corona epidemie en komt door haar grote uit in de zogenaamde Wish-Klasse. Het zesde schip is ook al in aanbouw, de Disney Treasure en komt waarschijnlijk eind 2024 of begin 2025 in de vaart en is dan het zusterschip van de Disney Wish.
Groot, groter, grootst … het wordt steeds verbazingwekkender in de scheepsbouw wereld van de cruiseschepen. Momenteel in aanbouw op de Meyer werf in Turku Finland het voor dit moment grootste cruiseschip ter wereld ; Icon of the Seas. De gigantische ‘Icon of the Seas’ van Royal Caribbean International is 365 meter lang en zal 250.800 ton wegen. Ter vergelijking: de Titanic woog 46.329 ton. ( klik op foto voor vergroting )
In opdracht voor Royal Carribbean gaat als alles goed blijft verlopen dit schip in het voorjaar van 2024 aan haar cruisereizen vanuit Miami beginnen. Op 19 juni 2023 heeft het schip haar eerste proefvaart gemaakt. Hypermoderne voortstuwing en varen op LNG zorgen er voor dat dit schip aan alle tegenwoordige milieueisen voldoet. De rederij heeft nog een tweede giant in aanbouw en plaatst beiden schepen in de Icon-Klasse. Als we het over cijfertjes hebben begint het allemaal te duizelen. Het heeft o.a. 20 dekken, 7 zwembaden, 6 waterglijbanen en de maatschappij claimt het grootste waterpark nu op een cruiseschip te hebben, er zal meer dan 40.000 liter water worden gebruikt om het enorme zwembad te vullen. Nog maar niet gesproken over het aantal restaurants en bars aan boord. Als het volgend jaar in de Caribische wateren uitvaart, zal het zo’n 6.650 passagiers en 2.350 bemanningsleden vervoeren. Elke dag werken zo’n 2.600 mensen aan Icon of the Seas. ( klik op foto vergroting )
Impressie uiterlijk als het schip in de vaart is voorjaar 2024. En even verbaasd raken mensen ; voor één van haar eerste reizen in de Caribbean adverteert de maatschappij nu al met advertenties .. : 7 dgn p.p. 4.250 euro !!!
Het Cruiseschepen seizoen gaat nu echt los. De corona pandemie hopelijk echt achter ons gelaten en diverse rederijen hebben hun cruise programma’s weer opgestart. Dus het word steeds weer drukker aan de cruise terminal Rotterdam. Op de foto boven ( van Ruud Rijke ) komt ms. Enchanted Princess over de Nieuwe Maas aan gevaren. ( klik op foto voor vergroting )
Ook dit cruiseschip is haast hagelnieuw. Het is gebouwd voor opdrachtgever Princess Cruises en kwam november 2021 in dienst. Gebouwd op de Fincantieri werf in Italie. Daar komen meerdere grote cruise schepen weg. Bij het horen van de bouwkosten suizen je oren … 760 miljoen USD ! Dat is 650 miljoen euro ! ( klik op foto voor vergroting )
Het schip heeft 19 dekken, 1.350 bemanningsleden en kan 3.660 passagiers huisvesten. ( klik op foto voor vergroting )
Dit ( bovenstaande foto ) noem ik schandalig ! Bij de in-uitgang van de cruise terminal hangen taxi chauffeurs bovenstaande flyer op een stenen pilaar van het gebouw. Ze mogen van mij de ogen uit de kop schamen om zulke rit- tarieven voor de vertrekkende en aankomende passagiers te rekenen. Kinderdijk bijvoorbeeld is 20 minuten rijden verwijdert van de terminal. Zo’n ritje molens kijken zou dus heen en terug maar liefst 160,00 euro kosten ! In het voorbij fietsen bedacht ik mij dat ik hier eens een foto van moest maken. Meteen kwam er een wachtende taxi chauffeur naar mij toe lopen met de opmerking dat het niet nodig was hier een foto van te maken !?? Zetten ze er ook nog onder Rotterdam make it happen ?? Gemeente gaat je schamen zou ik zeggen.
Aan het einde van de middag vertrek het schip weer naar zee. ( klik op foto voor vergroting ).
Bezoek Virtuosa 28 mei 2022
Op 28 mei 2022 kwam er opnieuw een heel nieuw cruiseschip op bezoek aan de terminal in Rotterdam. Het schip de MSC Virtuosa is pas een jaar in werkelijke dienst. Gebouwd in het Franse Saint-Nazaire en kwam in februari 2021 van de bouwwerf. En enkele maanden later in de zomer in dienst. ( klik op foto voor vergroting / binnenkomst )
Voor het schip aanmeert draait het ter hoogte van de Maashaven even om vervolgens achteruit varend aan te meren bij de cruise terminal nabij Hotel New York. Het bezoek is slechts 1 dag, in alle vroegte rond 07.00 uur komt het schip aan en vertrek aan de vooravond weer naar een volgende bestemming ( klik op foto voor vergroting )
Het schip is vorig jaar onder grote belangstelling in Dubai gedoopt door Sophia Loren. Tal van hoogwaardigheid bekleders waren daarbij aanwezig. Het schip is 332 meter lang en de bouwkosten bedroegen 850 miljoen USD ! Het schip heeft een bemanning van 1.700 leden en het kan meer dan 6.000 ! passagiers vervoeren. ( klik op foto voor vergroting )
Aan boord is er zelfs een echte winkelstraat. Het heeft een video plafond wat wisselende thema’s kan laten zien. Verder heel veel entertainment voor de passagiers aan boord ; 10 restaurants, 21 bars ; waarvan 5 buiten en 16 binnen. Verder is er een waterpark aan boord met 5 zwembaden. Ook nog een karaoke bar, comedyclub en een theater.
Eigenlijk onbegrijpelijk maar echt waar is een bar met robot bediening !! De robotachtige barman spreekt zelfs acht talen ! Gekker kan het toch niet worden ? ( klik voor vergroting ).
Op deze foto die ik gemaakt heb vanaf de Veerhaven kun je werkelijk echt goed zien hoe giga groot de MSC Virtuosa eigenlijk is. ( klik op de foto voor een vergroting ).
Nadat de passagierswisselingen hebben plaats gevonden en de voorraden weer aangevuld zijn vertrek het schip weer rond 19.00 uur naar zee en dus een volgende bestemming. De maiden-trip zoals een eerste havenbezoek voor een cruiseschip genoemd wordt zit er al weer op. Hopelijk zien we het schip nog vele malen terug. ( klik voor vergroting ).
Nieuws van de Meyer Scheepswerf in Papenburg ; De Meyer Werf werd in 1795 opgericht en is nu in bezit van de zevende generatie van de familie Meyer. Sinds 1997 maakt Meyer Werf onderdeel uit van de Meyer Neptun Group, samen met de Neptun Werf uit Rostock. Van de twintig scheepswerven die in 1920 in Papenburg waren gevestigd is de Meyer Werf als enige overgebleven. De Meyer Werf is vooral bekend van de bouw van grotere cruiseschepen, maar ook gastankers zijn al heel lang een specialiteit. Bij krapte in de cruise-orders worden ook containerschepen gebouwd. De bouw vindt plaats in twee overdekte bouwdokken, Halle 5 en Halle 6, die tot de grootste ter wereld behoren. Een derde grote hal wordt gebruikt voor het snijden van staalplaten.
In de grootste hal worden er bij veel bouwopdrachten twee schepen naast elkaar gebouwd. Als er mensen zijn die geïnteresseerd zijn ; je kunt de werf bezoeken en met eigen ogen de bouw van deze oceaanreuzen aanschouwen. Echter dat gaat met boekingen via de officiële internet site van de werf. Je krijgt dan een heel grote rondleiding over de werf en ook bezoek je het grootste overdekte dok ! Een aanrader voor een super dagje uit. ( klik op foto voor vergroting )
Disney Wish uit het bouwdok .
Disney Cruise Line is de opdrachtgever voor de bouw van dit inmiddels vijfde schip in de Disney vloot die de naam Wish heeft gekregen. Eind maart mocht het hagelnieuwe schip met vuurwerk, na een bouw periode van slechts twee jaar, het overdekte grote dok verlaten. Telkens wanneer er nieuwe schepen het dok verlaten komen er duizenden mensen kijken. Voor Disney Cruise Line is de Wish inmiddels al de vijfde bouwopdracht. Disney Cruise Line is een Amerikaans bedrijf dat eigendom is van The Walt Disney Company. Het bedrijf verzorgt cruisevaarten en heeft zijn hoofdkantoor in Celebration, Florida. Disney Wish is inmiddels het vijfde schip welke de werf voor de compagnie bouwde. Voorgangers waren ; Disney Magic 1998, Disney Wonder1999, Disney Dream 2011 en Disney Fantasy 2012 . En ongelofelijk maar waar er zijn nog twee schepen in aanbouw en gepland om in 2024 en 2025 in de vaart te komen.
Eenmaal uit het bouwdok is het oppassen geblazen want ruimte om te manoeuvreren is er bijna niet. De bouw van dit schip begon op maart 2020 maar werd vertraagd door de corona pandemie. Het behoort tot de Triton-Klasse en heeft tal milieu vriendelijke snufjes. Zo vaart het op LNG vloeibaar aardgas. ( klik op de foto voor vergroting. )
De Meyer Werf ligt aan de relatief smalle en ondiepe Eems. De bouw van steeds grotere schepen op deze locatie ver stroomopwaarts maakt het transport van deze cruiseschepen naar zee steeds moeilijker. ( klik op foto voor vergroting )
In een vooraf gedetailleerd voorbereide operatie, een zogenaamde ‘Emsüberfüring, worden de schepen bij hoogwater achterwaarts naar zee gesleept, waarbij diverse hindernissen gepasseerd worden. ( klik op foto voor vergroting )
Daags voor het transport worden er zelfs tijdelijk brugdelen verwijdert. Allereerst wordt het schip in Papenburg door de “Dockschleuse” gesleept, de sluisdeur die het havengebied rond de werf kan afsluiten zodat ook in dat kleinere gebied al een tijdelijke hogere waterstand verkregen kan worden. Stroomafwaarts worden twee bruggen, de Friesebrücke bij Weener en de Jann Berghaus Brücke bij Leer, gepasseerd.
Dankzij de bouw van de Eemskering kan ook het water op een groot deel van de rivier tijdelijk hoger gezet worden. Ook de kering zelf moet daarna omzichtig gepasseerd worden. Zowel de transporten over de rivier Eems als ook de werf zelf trekken tienduizenden bezoekers per jaar. Na het wegslepen worden de schepen tijdelijk in een zeehaven afgemeerd, waar de laatste hand aan de bouw wordt gelegd en waar vandaan de proefvaarten plaatsvinden. Diverse keren koos Meyer Werf hierbij voor de Nederlandse Eemshaven. ( klik op foto voor vergroting )
Inmiddels ook een traditie geworden ; de versiering op het achterschip van de Disney schepen. Dat zijn allemaal Disney thema’s die tot op het laatst tijdens de bouw van een nieuw schip geheim worden gehouden en pas op het allerlaatste moment bekend worden gemaakt. Disney Wish kreeg een ontwerp met Rapunzel blijkt nu ! ( klik voor vergroting ) Alle schepen van de Disney vloot staan geregistreerd in Nassau op de Bahama’s.
Disney Wish heeft 1.250 passagiers hutten, kan 4.000 passagiers ontvang, heeft 1.555 bemanningsleden. Tal van attracties aan boord om de families met kinderen te vermaken. Want dat is de rode draad die Disney hanteert ; thema’s die vooral gezinnen met kinderen aanspreken. Zo zijn er ; drie thema restaurants o.a. het Frozen Dining Adventure, de Aqua Mouse een heuse water achtbaan, en in het Disney theater shows in Broadway stijl. Als de proefvaarten goed verlopen komt het schip juli 2022 officieel in dienst. ( klik op foto voor vergroting )
Heel langzaam laten we de nare covid-19 pandemie achter ons en komen de eerste cruiseschepen weer aanleggen bij de cruise terminal hier in Rotterdam. Aida Cruises vaart momenteel een 7-daagse metropool cruise in de regio tussen Hamburg – Zeebrugge – Rotterdam. Elke donderdag meert er een Aida schip voor één dag aan en vertrekt dan weer vrijdagmorgen vroeg. De Rederij wisselt de uitvoerende schepen regelmatig om. (klik op foto voor vergroting )
De afgelopen twee weken was Aida Cosma aan de kade te bewonderen. Het schip is de nieuwste aanwinst in de Aida vloot. Hyper modern en aangepast aan de huidige milieu eisen die er thans gelden. Ook de cruise rederijen investeren om “groen” te gaan varen. Aida Cosma vaart dan ook op LNG.
Het schip heeft een lengte van 337 meter, kan maar liefst 5.228 passagiers aan boord nemen. Het is het zusterschip van Aida Nova die eerder in de vaart is gekomen. Half april gaat de Aida Cosma in een ander gebied cruises maken en wordt zij afgelost in de Metropool cruise door Aida Perla. ( klik op foto voor vergroting )
= klik op de foto’s voor vergroting = We schrijven 14 oktober 2021. Eindelijk komen er na anderhalf jaar wachten weer cruiseschepen aan de terminal van Rotterdam. Heel langzaam start ook de cruisewereld hun cruiseprogramma’s weer op nu de corona pandemie versoepelingen voor het reizen weer voorzichtig mogelijk maakt. Holland America Line kwam dus direct met haar allernieuwste cruiseschip ms Rotterdam als eerste naar de terminal. Foto boven is het schip op de Nieuwe Maas in aantocht naar de Wilhelminapier.
= klik op foto voor vergroting = Er gaat een opmerkelijk verhaal vooraf aan dit hagelnieuwe schip ; De coronacrisis bracht in 2020 heel wat teweeg. Op 16 juli 2020 werd bekend gemaakt dat de “oude” Rotterdam evenals het zusterschip Amsterdam ten gevolge van de crisis plotseling werden verkocht aan Fred Olsen Cruises Lines. Hiermee was een bedrag van 37 miljoen dollar gemoeid. De Holland – Amerika Lijn besloot naar aanleiding van de verkoop het in aanbouw zijnde schip Rijndam te hernoemen naar Rotterdam. Daarmee komt voor de maatschappij de zevende Rotterdam nu in 2021 in de vaart. Onlangs maakte de rederij bekend dat Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet de doopvrouwe van deze Rotterdam wordt en komend voorjaar 2022 zal in Rotterdam dan de officiële doopplechtigheid gaan plaats vinden. Inmiddels heeft het schip vele testen ondergaan en is nu bezig met haar eerste officiële cruisereis vanuit Fort Lauderdale Florida. Komend voorjaar komt het schip dus weer terug naar Rotterdam!
= klik op foto voor vergroting = Gegevens van het schip ; Het is besteld in januari 2017 en gebouwd door de Fincantieri werf in Marghera Italië. Het is het derde schip in de Pinnacle-klasse serie, zusterschepen in deze klasse zijn de Koningsdam en Nieuw Statendam. Het heeft 12 passagiersdekken en heeft een capaciteit voor 2.668 passagiers. Aan boord zijn ongeveer 1.000 bemanningsleden. De dienstsnelheid bedraagt 18 knopen staat gelijk aan 33 km p/uur en heeft een maximum van 22.2 knopen staat gelijk aan 41 km p/uur.
= klik op foto voor vergroting = oktober aangemeerd voor de Erasmusbrug bij de HAL terminal.
= klik op foto voor vergroting= foto genomen oktober 2021vanaf de Erasmusbrug.
= klik op foto voor vergroting = Wel gaat er een opmerkelijk verhaal in sommige media rond dat dit schip als thuishaven Amsterdam zou hebben gekregen ??? Nou dat klopt werkelijk niet want kijk maar eens wat er op de achterzijde van het prachtige schip staat als thuishaven !! De HAL heeft haar oorsprong in Rotterdam vandaar dat al haar schepen onder Nederlandse vlag varen. Ik begrijp zelf dan werkelijk niet waar dat “Amsterdam” verhaal vandaan komt !
= klik op foto voor vergroting = Iona van P&O Cruises nabij Vlaardingen maart 2021. Het cruiseschip Iona is de allernieuwste aanwinst van P&O Cruises Line, dat is een dochter onderneming van Carnival Corporation. Het hagelnieuwe schip is gebouwd door de Meyer Werft in Duitsland en was daarmee het 50e grote cruiseschip wat daar in Papenburg gebouwd is.
= klik op foto voor vergroting = Iona gefotografeerd vanaf Katendrecht 25 maart 2021. Het schip is vernoemd naar een eiland aan de Westkust van Schotland ( Binnen- Hebriden ).
= klik op foto voor vergroting = Iona aangemeerd nabij Hotel New York aan de Cruise terminal. Het is thans het grootste schip van de rederij genaamd Excellence – klasse en hypermodern want het vaart op LNG. Het is 344 meter lang en kan 5.200 passagiers vervoeren, heeft maar liefst 1.800 bemanningsleden aan boord.
= klik op foto voor vergroting = Iona vertrek naar zee maart 2021
= klik op foto voor vergroting = vanaf de Veerhaven 25 maart 2021.
We schrijven 1 april 2019 en de Britannia is op bezoek in onze haven. Het betreft een “Maiden-Call”, dat wil zeggen dat het schip voor haar eerste keer Rotterdam aan doet ! De weergoden zijn het schip bijzonder goed gestemd … en onder een stralend strak blauwe hemel kan ik het schip aan de Wilhelmina Pier op de foto’s vastleggen !!
De Britannia was het vlaggenschip van P&O Cruises. Inmiddels zijn er alweer grotere schepen in dienst bij deze rederij. Op 15 mei 2013 werd de kiel van het schip gelegd op de Italiaanse Fincantieri werf. ( een bekende scheepswerf waar ook regelmatig schepen voor de Holland America Line worden gebouwd ). 14 maart 2015 kwam het schip dan officieel in de vaart en werd het vlak daarvoor in Southampton ( thuishaven ) door de Engelse koningin Elisabeth gedoopt ! Het schip heeft een lengte van maar liefst 330 meter en de bouwkosten bedroeg een slordige 473 miljoen pond !
Scheepsgegevens : het schip heeft 15 passagiers dekken met 1.837 hutten, waarvan er 64 als suites zijn opgegeven. Alle buiten-hutten hebben een eigen balkon.. iets wat momenteel heel erg “in” is bij de cruisewereld.. Het schip word “gerund” door 1.398 officieren en bemanningsleden. Het schip haalt een snelheid van 21.9 mijl… heeft 13 bars en 13 restaurants/café ‘s aan boord, een theater met 936 zitplaatsen en 4 zwembaden verdeeld over het schip. Het schip heeft accommodatie voor meer dan 3.600 passagiers !
Rond de klok van 15.00 uur worden de scheepsmotoren gestart en maakt de bemanning zich gereed voor vertrek.
Even na 17.00 uur is de Britannia weer los van de kade en vertrekt naar zee.
Ik heb mijn fiets ter hoogte van Vlaardingen langs de Nieuwe Waterweg gestald … en zie vervolgens het prachtige cruiseschip langs varen … Via Zeebrugge vaart het schip terug naar haar thuishaven Southampton. Behouden vaart en wellicht Britannia tot een volgend bezoek !
Nieuw in de cruise-wereld een z.g.n. Discovery Yacht. Een kleiner type cruiseschip maar met ongelofelijk veel luxe uitgerust .. aan boord bevinden zich dan ook geen “hutten” maar suites ! De Scenic Eclipse is dus een heel ander cruiseschip en zet qua inrichting en luxe de bestaande cruisewereld behoorlijk op zijn kop !
De Scenic Eclipse is gebouwd bij de Uljanik Shipyard JSC in Pula, Kroatië. ( foto ) Eigenlijk had het schip in 2018 in de vaart moeten komen maar door problemen op de bouwwerf liep de aflevering grote vertraging op.
Donderdag 8 augustus 2019 kwam het gloed nieuwe schip dan aan in onze Rotterdamse haven. Het is op weg naar Reykjavic in IJsland waar zij aan haar eerste officiële cruisereis zal beginnen.
In drie dagen tijd wordt het schip voor allerlei zaken onder handen genomen. Vrachtwagens met interieur onderdelen en vele anderen goederen rijden af en aan. Bedrijvigheid alom en op bovenstaande foto die ik gemaakt heb is personeel bezig met de buitenkant van het schip te poetsen.
Als alles op tijd in orde komt gaat het schip vanuit Reykjavic IJsland op 15 augustus aanstaande beginnen met haar eerste officiële vaarreis en komt zij 13 dagen later aan in Quebec. De cruise condities voor het schip zijn tevens zo ingericht dat er zelfs Polaire Expedities mee gedaan kunnen worden. Cruises naar het Poolgebied zijn immers erg populair.
Aangemeerd aan de Wilhelmina kade trok het schip heel veel aandacht. De Scenic Eclipse kan 228 passagiers ontvangen. Één van de opvallendste luxe is het feit dat er een butler service aan boord is met een bijna 1:1 gast tot personeel verhouding !! Het schip heeft 114 suites en houd je vast ; de goedkoopste suite aan boord voor een dertien daagse cruisereis is 7.750 euro !
Er zijn 10 eetgelegenheden van o.a. Aziatische fusion tot Frans fine dining. Een aantal zwembaden ( dompelbaden voor binnen en buiten ) ontbreken natuurlijk ook niet en een Spa en fitnessruimte. Een groot theater dat aan 240 personen entertainment kan aanbieden.
Echt bizar en eigenlijk ongelofelijk tegelijk is het feit dat er twee ( 6 pers ) helikopters aan boord zullen staan en een ( 6 pers) onderzeeër. Hier in Rotterdam heb ik beiden niet zichtbaar kunnen ontdekken. Wellicht dat er “beneden – deks” ergens ruimte voor gecreëerd zal zijn of dat de helikopters in een later stadium aan boord zullen komen ??
In de romp zijn wel contouren van klapbare deuren zichtbaar. Afgelopen zondag 10 augustus is het schip vertrokken richting IJsland. Na haar eerste officiële cruisereis van 13 dagen gaat de Scenic Eclipse naar New York City , waar zij op 10 september a.s. officieel gedoopt gaat worden door de ( film ) actrice Dame Helen Mirren die de doop zal verrichten !

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.