Cruise schepen seizoen Rotterdam

De pagina is op 2 April 2022
weer bijgewerkt !
Cruise haven Rotterdam. Het Cruise schepen seizoen aan de Wilhelmina Pier geopend. Drukker als ooit te voren, met dank aan de gemeente Amsterdam die de toeristenbelasting voor de cruise rederijen zo hoog heeft gemaakt ( 8 euro p.p. per dag voor cruiseschip passagiers die Amsterdamse haven aandoen ) dit heeft de meeste grote cruiseschepen rederijen doen besluiten om vaker naar Rotterdam te komen en de Amsterdamse haven de rug toe te keren ! Door deze handelswijze krijgen wij in Rotterdam er vele tientallen schepen per jaar meer bij op bezoek. Hier in Rotterdam worden de schepen met alle egards en open armen ontvangen! Reden voor mij om regelmatig een foto reportage van de bezoekende cruise schepen aan de Wilhelmina Pier te gaan maken en deze verslaggeving op mijn homepage onder de knop Rotterdam te gaan publiceren.
Nieuws van de Meyer Scheepswerf in Papenburg ; De Meyer Werf werd in 1795 opgericht en is nu in bezit van de zevende generatie van de familie Meyer. Sinds 1997 maakt Meyer Werf onderdeel uit van de Meyer Neptun Group, samen met de Neptun Werf uit Rostock. Van de twintig scheepswerven die in 1920 in Papenburg waren gevestigd is de Meyer Werf als enige overgebleven. De Meyer Werf is vooral bekend van de bouw van grotere cruiseschepen, maar ook gastankers zijn al heel lang een specialiteit. Bij krapte in de cruise-orders worden ook containerschepen gebouwd. De bouw vindt plaats in twee overdekte bouwdokken, Halle 5 en Halle 6, die tot de grootste ter wereld behoren. Een derde grote hal wordt gebruikt voor het snijden van staalplaten.
In de grootste hal worden er bij veel bouwopdrachten twee schepen naast elkaar gebouwd. Als er mensen zijn die geïnteresseerd zijn ; je kunt de werf bezoeken en met eigen ogen de bouw van deze oceaanreuzen aanschouwen. Echter dat gaat met boekingen via de officiële internet site van de werf. Je krijgt dan een heel grote rondleiding over de werf en ook bezoek je het grootste overdekte dok ! Een aanrader voor een super dagje uit. ( klik op foto voor vergroting )
Disney Cruise Line is de opdrachtgever voor de bouw van dit inmiddels vijfde schip in de Disney vloot die de naam Wish heeft gekregen. Eind maart mocht het hagelnieuwe schip met vuurwerk, na een bouw periode van slechts twee jaar, het overdekte grote dok verlaten. Telkens wanneer er nieuwe schepen het dok verlaten komen er duizenden mensen kijken. Voor Disney Cruise Line is de Wish inmiddels al de vijfde bouwopdracht. Disney Cruise Line is een Amerikaans bedrijf dat eigendom is van The Walt Disney Company. Het bedrijf verzorgt cruisevaarten en heeft zijn hoofdkantoor in Celebration, Florida. Disney Wish is inmiddels het vijfde schip welke de werf voor de compagnie bouwde. Voorgangers waren ; Disney Magic 1998, Disney Wonder1999, Disney Dream 2011 en Disney Fantasy 2012 . En ongelofelijk maar waar er zijn nog twee schepen in aanbouw en gepland om in 2024 en 2025 in de vaart te komen.
Eenmaal uit het bouwdok is het oppassen geblazen want ruimte om te manoeuvreren is er bijna niet. De bouw van dit schip begon op maart 2020 maar werd vertraagd door de corona pandemie. Het behoort tot de Triton-Klasse en heeft tal milieu vriendelijke snufjes. Zo vaart het op LNG vloeibaar aardgas. ( klik op de foto voor vergroting. )
De Meyer Werf ligt aan de relatief smalle en ondiepe Eems. De bouw van steeds grotere schepen op deze locatie ver stroomopwaarts maakt het transport van deze cruiseschepen naar zee steeds moeilijker. ( klik op foto voor vergroting )
In een vooraf gedetailleerd voorbereide operatie, een zogenaamde ‘Emsüberfüring, worden de schepen bij hoogwater achterwaarts naar zee gesleept, waarbij diverse hindernissen gepasseerd worden. ( klik op foto voor vergroting )
Daags voor het transport worden er zelfs tijdelijk brugdelen verwijdert. Allereerst wordt het schip in Papenburg door de “Dockschleuse” gesleept, de sluisdeur die het havengebied rond de werf kan afsluiten zodat ook in dat kleinere gebied al een tijdelijke hogere waterstand verkregen kan worden. Stroomafwaarts worden twee bruggen, de Friesebrücke bij Weener en de Jann Berghaus Brücke bij Leer, gepasseerd.
Dankzij de bouw van de Eemskering kan ook het water op een groot deel van de rivier tijdelijk hoger gezet worden. Ook de kering zelf moet daarna omzichtig gepasseerd worden. Zowel de transporten over de rivier Eems als ook de werf zelf trekken tienduizenden bezoekers per jaar. Na het wegslepen worden de schepen tijdelijk in een zeehaven afgemeerd, waar de laatste hand aan de bouw wordt gelegd en waar vandaan de proefvaarten plaatsvinden. Diverse keren koos Meyer Werf hierbij voor de Nederlandse Eemshaven. ( klik op foto voor vergroting )
Inmiddels ook een traditie geworden ; de versiering op het achterschip van de Disney schepen. Dat zijn allemaal Disney thema’s die tot op het laatst tijdens de bouw van een nieuw schip geheim worden gehouden en pas op het allerlaatste moment bekend worden gemaakt. Disney Wish kreeg een ontwerp met Rapunzel blijkt nu ! ( klik voor vergroting ) Alle schepen van de Disney vloot staan geregistreerd in Nassau op de Bahama’s.
Disney Wish heeft 1.250 passagiers hutten, kan 4.000 passagiers ontvang, heeft 1.555 bemanningsleden. Tal van attracties aan boord om de families met kinderen te vermaken. Want dat is de rode draad die Disney hanteert ; thema’s die vooral gezinnen met kinderen aanspreken. Zo zijn er ; drie thema restaurants o.a. het Frozen Dining Adventure, de Aqua Mouse een heuse water achtbaan, en in het Disney theater shows in Broadway stijl. Als de proefvaarten goed verlopen komt het schip juli 2022 officieel in dienst. ( klik op foto voor vergroting )
Heel langzaam laten we de nare covid-19 pandemie achter ons en komen de eerste cruiseschepen weer aanleggen bij de cruise terminal hier in Rotterdam. Aida Cruises vaart momenteel een 7-daagse metropool cruise in de regio tussen Hamburg – Zeebrugge – Rotterdam. Elke donderdag meert er een Aida schip voor één dag aan en vertrekt dan weer vrijdagmorgen vroeg. De Rederij wisselt de uitvoerende schepen regelmatig om. (klik op foto voor vergroting )
De afgelopen twee weken was Aida Cosma aan de kade te bewonderen. Het schip is de nieuwste aanwinst in de Aida vloot. Hyper modern en aangepast aan de huidige milieu eisen die er thans gelden. Ook de cruise rederijen investeren om “groen” te gaan varen. Aida Cosma vaart dan ook op LNG.
Het schip heeft een lengte van 337 meter, kan maar liefst 5.228 passagiers aan boord nemen. Het is het zusterschip van Aida Nova die eerder in de vaart is gekomen. Half april gaat de Aida Cosma in een ander gebied cruises maken en wordt zij afgelost in de Metropool cruise door Aida Perla. ( klik op foto voor vergroting )
= klik op de foto’s voor vergroting = We schrijven 14 oktober 2021. Eindelijk komen er na anderhalf jaar wachten weer cruiseschepen aan de terminal van Rotterdam. Heel langzaam start ook de cruisewereld hun cruiseprogramma’s weer op nu de corona pandemie versoepelingen voor het reizen weer voorzichtig mogelijk maakt. Holland America Line kwam dus direct met haar allernieuwste cruiseschip ms Rotterdam als eerste naar de terminal. Foto boven is het schip op de Nieuwe Maas in aantocht naar de Wilhelminapier.
= klik op foto voor vergroting = Er gaat een opmerkelijk verhaal vooraf aan dit hagelnieuwe schip ; De coronacrisis bracht in 2020 heel wat teweeg. Op 16 juli 2020 werd bekend gemaakt dat de “oude” Rotterdam evenals het zusterschip Amsterdam ten gevolge van de crisis plotseling werden verkocht aan Fred Olsen Cruises Lines. Hiermee was een bedrag van 37 miljoen dollar gemoeid. De Holland – Amerika Lijn besloot naar aanleiding van de verkoop het in aanbouw zijnde schip Rijndam te hernoemen naar Rotterdam. Daarmee komt voor de maatschappij de zevende Rotterdam nu in 2021 in de vaart. Onlangs maakte de rederij bekend dat Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet de doopvrouwe van deze Rotterdam wordt en komend voorjaar 2022 zal in Rotterdam dan de officiële doopplechtigheid gaan plaats vinden. Inmiddels heeft het schip vele testen ondergaan en is nu bezig met haar eerste officiële cruisereis vanuit Fort Lauderdale Florida. Komend voorjaar komt het schip dus weer terug naar Rotterdam!
= klik op foto voor vergroting = Gegevens van het schip ; Het is besteld in januari 2017 en gebouwd door de Fincantieri werf in Marghera Italië. Het is het derde schip in de Pinnacle-klasse serie, zusterschepen in deze klasse zijn de Koningsdam en Nieuw Statendam. Het heeft 12 passagiersdekken en heeft een capaciteit voor 2.668 passagiers. Aan boord zijn ongeveer 1.000 bemanningsleden. De dienstsnelheid bedraagt 18 knopen staat gelijk aan 33 km p/uur en heeft een maximum van 22.2 knopen staat gelijk aan 41 km p/uur.
= klik op foto voor vergroting = oktober aangemeerd voor de Erasmusbrug bij de HAL terminal.
= klik op foto voor vergroting= foto genomen oktober 2021vanaf de Erasmusbrug.
= klik op foto voor vergroting = Wel gaat er een opmerkelijk verhaal in sommige media rond dat dit schip als thuishaven Amsterdam zou hebben gekregen ??? Nou dat klopt werkelijk niet want kijk maar eens wat er op de achterzijde van het prachtige schip staat als thuishaven !! De HAL heeft haar oorsprong in Rotterdam vandaar dat al haar schepen onder Nederlandse vlag varen. Ik begrijp zelf dan werkelijk niet waar dat “Amsterdam” verhaal vandaan komt !
= klik op foto voor vergroting = Iona van P&O Cruises nabij Vlaardingen maart 2021. Het cruiseschip Iona is de allernieuwste aanwinst van P&O Cruises Line, dat is een dochter onderneming van Carnival Corporation. Het hagelnieuwe schip is gebouwd door de Meyer Werft in Duitsland en was daarmee het 50e grote cruiseschip wat daar in Papenburg gebouwd is.
= klik op foto voor vergroting = Iona gefotografeerd vanaf Katendrecht 25 maart 2021. Het schip is vernoemd naar een eiland aan de Westkust van Schotland ( Binnen- Hebriden ).
= klik op foto voor vergroting = Iona aangemeerd nabij Hotel New York aan de Cruise terminal. Het is thans het grootste schip van de rederij genaamd Excellence – klasse en hypermodern want het vaart op LNG. Het is 344 meter lang en kan 5.200 passagiers vervoeren, heeft maar liefst 1.800 bemanningsleden aan boord.
= klik op foto voor vergroting = Iona vertrek naar zee maart 2021
= klik op foto voor vergroting = vanaf de Veerhaven 25 maart 2021.
We schrijven 1 april 2019 en de Britannia is op bezoek in onze haven. Het betreft een “Maiden-Call”, dat wil zeggen dat het schip voor haar eerste keer Rotterdam aan doet ! De weergoden zijn het schip bijzonder goed gestemd … en onder een stralend strak blauwe hemel kan ik het schip aan de Wilhelmina Pier op de foto’s vastleggen !!
De Britannia was het vlaggenschip van P&O Cruises. Inmiddels zijn er alweer grotere schepen in dienst bij deze rederij. Op 15 mei 2013 werd de kiel van het schip gelegd op de Italiaanse Fincantieri werf. ( een bekende scheepswerf waar ook regelmatig schepen voor de Holland America Line worden gebouwd ). 14 maart 2015 kwam het schip dan officieel in de vaart en werd het vlak daarvoor in Southampton ( thuishaven ) door de Engelse koningin Elisabeth gedoopt ! Het schip heeft een lengte van maar liefst 330 meter en de bouwkosten bedroeg een slordige 473 miljoen pond !
Scheepsgegevens : het schip heeft 15 passagiers dekken met 1.837 hutten, waarvan er 64 als suites zijn opgegeven. Alle buiten-hutten hebben een eigen balkon.. iets wat momenteel heel erg “in” is bij de cruisewereld.. Het schip word “gerund” door 1.398 officieren en bemanningsleden. Het schip haalt een snelheid van 21.9 mijl… heeft 13 bars en 13 restaurants/café ‘s aan boord, een theater met 936 zitplaatsen en 4 zwembaden verdeeld over het schip. Het schip heeft accommodatie voor meer dan 3.600 passagiers !
Rond de klok van 15.00 uur worden de scheepsmotoren gestart en maakt de bemanning zich gereed voor vertrek.
Even na 17.00 uur is de Britannia weer los van de kade en vertrekt naar zee.
Ik heb mijn fiets ter hoogte van Vlaardingen langs de Nieuwe Waterweg gestald … en zie vervolgens het prachtige cruiseschip langs varen … Via Zeebrugge vaart het schip terug naar haar thuishaven Southampton. Behouden vaart en wellicht Britannia tot een volgend bezoek !
Nieuw in de cruise-wereld een z.g.n. Discovery Yacht. Een kleiner type cruiseschip maar met ongelofelijk veel luxe uitgerust .. aan boord bevinden zich dan ook geen “hutten” maar suites ! De Scenic Eclipse is dus een heel ander cruiseschip en zet qua inrichting en luxe de bestaande cruisewereld behoorlijk op zijn kop !
De Scenic Eclipse is gebouwd bij de Uljanik Shipyard JSC in Pula, Kroatië. ( foto ) Eigenlijk had het schip in 2018 in de vaart moeten komen maar door problemen op de bouwwerf liep de aflevering grote vertraging op.
Donderdag 8 augustus 2019 kwam het gloed nieuwe schip dan aan in onze Rotterdamse haven. Het is op weg naar Reykjavic in IJsland waar zij aan haar eerste officiële cruisereis zal beginnen.
In drie dagen tijd wordt het schip voor allerlei zaken onder handen genomen. Vrachtwagens met interieur onderdelen en vele anderen goederen rijden af en aan. Bedrijvigheid alom en op bovenstaande foto die ik gemaakt heb is personeel bezig met de buitenkant van het schip te poetsen.
Als alles op tijd in orde komt gaat het schip vanuit Reykjavic IJsland op 15 augustus aanstaande beginnen met haar eerste officiële vaarreis en komt zij 13 dagen later aan in Quebec. De cruise condities voor het schip zijn tevens zo ingericht dat er zelfs Polaire Expedities mee gedaan kunnen worden. Cruises naar het Poolgebied zijn immers erg populair.
Aangemeerd aan de Wilhelmina kade trok het schip heel veel aandacht. De Scenic Eclipse kan 228 passagiers ontvangen. Één van de opvallendste luxe is het feit dat er een butler service aan boord is met een bijna 1:1 gast tot personeel verhouding !! Het schip heeft 114 suites en houd je vast ; de goedkoopste suite aan boord voor een dertien daagse cruisereis is 7.750 euro !
Er zijn 10 eetgelegenheden van o.a. Aziatische fusion tot Frans fine dining. Een aantal zwembaden ( dompelbaden voor binnen en buiten ) ontbreken natuurlijk ook niet en een Spa en fitnessruimte. Een groot theater dat aan 240 personen entertainment kan aanbieden.
Echt bizar en eigenlijk ongelofelijk tegelijk is het feit dat er twee ( 6 pers ) helikopters aan boord zullen staan en een ( 6 pers) onderzeeër. Hier in Rotterdam heb ik beiden niet zichtbaar kunnen ontdekken. Wellicht dat er “beneden – deks” ergens ruimte voor gecreëerd zal zijn of dat de helikopters in een later stadium aan boord zullen komen ??
In de romp zijn wel contouren van klapbare deuren zichtbaar. Afgelopen zondag 10 augustus is het schip vertrokken richting IJsland. Na haar eerste officiële cruisereis van 13 dagen gaat de Scenic Eclipse naar New York City , waar zij op 10 september a.s. officieel gedoopt gaat worden door de ( film ) actrice Dame Helen Mirren die de doop zal verrichten !

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.