Heuvelland4daagse 2023

Hier onder het verslag van de 34e Heuvelland4daagse vanuit Berg en Terblijt. Klikt u op de platen en foto’s voor vergroting !!
Bloed kruipt waar het gaan kan ; na een aantal jaren van afwezigheid was ik dit jaar weer voor de 9e keer van de partij.
Op dinsdag 8 augustus ben ik afgereisd naar het fraaie Zuid Limburgse heuvelland. Geboekt op Camping ‘t Geuldal en deze ligt in het mooie Geuldal langs rivier de Geul en onderaan de berg waarboven het dorp Berg en Terblijt ligt.
Voor de komende 6 dagen verblijf ik in een prachtige trekkerstent. Pal naast het riviertje de Geul geplaatst. Met een houten vlonder als ondergrond, twee klapstoeltjes en een grote picknickbank voor de tent. De auto mocht ik naast de tent parkeren. Bleek achteraf hartstikke handig want zo kon ik de reistassen met kleding in de kofferbak van de auto laten liggen. Op de camping is ook een brasserie aanwezig wat weer heel plezierig is voor een avondmaaltijd te nuttigen.
Nadat ik mij geïnstalleerd had op de camping was het tijd om mijn wandelroute naar het start en finish terrein te gaan verkennen. Vanaf de camping bleek het een wandeling van slechts 20 minuutjes naar het Heuvelland terrein. Maar zoals ik al op merkte Berg en Terblijt ligt op een ‘berg’, dus op de heen weg naar het dorp is daar een best wel steile klim door een stukje bos. Deze beklimming zou ik dus alle wandeldagen ‘s morgens vroeg moeten ondernemen. Met een rustig tempo ging mij dat achteraf prima af. ‘s Middags na de finish liep de route natuurlijk naar beneden. Op bovenstaande foto trof ik het start/finish terrein nog wat ‘kaal’ aan. Zo op het oog was alles al aardig in gereedheid gebracht. Ik had geklokt en de wandeling van de camping naar hier was inderdaad in 20 minuutjes en dat is natuurlijk prima te doen.
Woensdag 9 augustus besloot ik overdag een uitstapje naar Valkenburg te maken. Met de bus uit Berg en Terblijt een ritje van slechts 14 minuten. Het was een prima zonnige dag en in Valkenburg aan toeristen, dagjes mensen geen gebrek. In het centrum wandelde ik eerst even naar de brug over de Geul. Op de hoek staat van een winkelpand wat grenst aan de Geul staat nu de ‘nieuwe’ waterstand afgebeeld van de ‘ramp’ in 2021. Dat is echt hoog geweest ! Zelfs de naburige kerk heeft waterschade opgelopen. In de kerk hangen foto’s waarop te zien is hoe hoog het water op de kerkvloer heeft gestaan. Aan terrassen geen gebrek in het oude stadscentrum, bomvolle tafeltjes, dus volgens mij is de lokale horeca aldaar de watersnood en alle daarbij behorende financiële ellende snel te boven ? Ik neem plaats op een terras nabij de Grendelpoort. De uitbater is heel erg enthousiast en daagt mij uit voor een ‘bier’ proeverij. Nou dat is tegen Fred natuurlijk niet tegen dovenmans oren gezegd. Je krijgt drie ‘lokale biertjes’ gepresenteerd en vervolgens verteld de uitbater erbij in welke volgorde je de biertjes mag weg drinken, heerlijk en leerzaam ! Een heel geslaagd dagje Valkenburg. Aan het einde van de middag ga ik weer met de bus terug naar Berg en Terblijt waar ik precies op tijd aankom om de openingsceremonie van deze Heuvelland4daagse mee te gaan maken.
(Klik op foto’s en platen voor vergroting) De openingsceremonie van de Heuvelland4daagse is sinds jaar en dag heel fraai en spectaculair. Bij al mijn eerdere deelnames heb ik deze avond dan ook nooit overgeslagen. Het begint met toespraken van de voorzitter, de burgemeester van Valkenburg, het hijsen van de vlaggen en het zingen van het Limburgs volkslied ! Daar is ook bij elke openingsavond de plaatselijke schutterij bij betrokken, het Nachtwacht Gilde uit Berg en Terblijt. Deze groep beelden levendig het schilderij van Rembrandt uit en dat ziet er werkelijk waar fantastisch uit ! Het Nachtwacht Gilde is een verlengstuk van de in 1617 opgerichte Schutterij de Heilige Monulphus en Gondulpuhus, welke schutterij werd goedgekeurd door het kapittel van Sint Servaas.
De heroprichting in 1962 namen enkele vrienden in Berg en Terblijt het besluit de eens zo befaamde schutterij her op te richten. In de zomer 1963 een feit. Na maanden van noeste arbeid, zonder subsidies, maar met een grote dosis enthousiasme en doorzettingsvermogen kon de schutterij zich met het originele Koningszilver ( de oudste Koningsplaat stamt uit 1681 ) weer aan het volk vertonen, maar in heel andere gedaante. De toen der tijd in Berg en Terblijt woonachtige kunstschilder Lei Molin wist dat zich in het Rijksmuseum van Amsterdam nog enkele authentieke uniformen bevonden van schutters uit de tijd dat Rembrandt zijn Nachtwacht schilderde. Aan de hand van deze uniformen en Rembrandts Nachtwacht ontwierp deze kunstenaar Lei Molin meerdere kostuums en na vervaardiging ervan konden de leden van de heropgerichte Schutterij zich weer vol trots in het openbaar vertonen. Achteraf is dit een kapitale vondst gebleken. De levende reproductie van Rembrandts Nachtwacht bleek meer dan een overweldigend succes ! In 1965 maakte men het eerste optreden voor televisie, na deze uitzending regende het vanaf dat moment uitnodigingen !
Na het officiële gedeelte was het de beurt aan een optreden van twee spectaculaire straat theater groepen ; het gezelschap Close-Act en Teatro Pavana. Beiden groepen maken spectaculair theater voor buitenruimtes. Ze creëren een wereld waarin de interactiviteit met de mensen centraal staat. Deze unieke theatervorm speelt zich af tussen en boven het publiek.
In 1993 klein begonnen te Venetië, is Teatro Pavana een professioneel straat theatergezelschap dat in de loop der tijd is uitgegroeid tot een groot en veel gevraagd ensemble in binnen en buitenland. Het gezelschap ontwikkeld zich voortdurend en komt regelmatig met een nieuw act. Het theater is inmiddels gevestigd in Amsterdam, bestaat uit ervaren artiesten met diverse nationaliteiten en achtergronden. ( klik op platen voor vergroting )
In verschillende acts ziet men allerlei theater disciplines verenigd : steltlopers, acrobaten, muzikanten en dansers brengen de meest prachtige en fantastische creaties tot leven. In hun adembenemende kostuums nemen ze de toeschouwers mee in hun wonderlijke, vreemde wereld. De artiesten speelden met het publiek en passen zich aan in elke omgeving. Zo worden jong en oud verrast door de indrukwekkende verschijningen van dit theater. Complimenten voor de Heuvelland organisatie om deze theaters de opening te laten verzorgen ! Prachtig. / Voor mij zelf deed dit hele optreden mij terug denken aan de voorstellingen van Cirque Du Soleil die ik ooit heb mogen zien ! Om 22.15, inmiddels donker, op weg naar de camping.
Donderdag 10 augustus 2023 Dag 1 , vroeg uit de veren en om 06.30 op weg, via de berg door het bos en rond 07.00 op het startterrein. Eerst koffie en een broodje scoren in de ontbijttent. Prima verzorgd, alles gaat middels bonnetjes die ik eerder aangeschaft hebt. Ook later zal blijken dat op de rustplaatsen bij de routes bonnenverkoop aanwezig is. Niks geen gedoe met contant geld en waar deze organisatie helemaal een pluspunt meeverdiend is dat alle horeca gewoon met stenen koffiekopjes en glaswerk werkt. Daar kunnen vele andere wandelorganisaties maar eens een voorbeeld aan nemen. De weersvoorspelling komt echt uit, prima wandelweer, strak blauwe lucht boven mij hoofd en om 07.25 ga ik op pad voor mijn eerste 21 km.
Het route overzicht voor de afstand 21 km van alle vier de wandeldagen . Ik kijk van dag tot dag want het fijne van deze wandel4daagse is het feit dat je eventueel makkelijk kan en mag wisselen van te lopen afstanden. Mijn plan is alle dagen 21 km maar dat is weersafhankelijk vind ik. Bij mooi droog weer zijn de routes op de 21 km het mooist en dat verklaard meteen het hoge aantal inschrijvingen voor deze afstand. Dag 1 richting Welsden, dag 2 een hele mooie route rondom Valkenburg, dag 3 richting Schimmert en de laatste dag 4 richting Blankenberg.
Al gauw passeer ik na de start het buurtschap Wolfshuis. Tja het woord ‘wolf’ roept natuurlijk direct allerlei gedachten op. Maar op het wandelweer is werkelijk waar niks aan te merken, zo vroeg op pad is het nog heerlijk koel. Maar dat zal rond het middaguur wel wat warmer worden. Na 5 km wandelen is daar het ‘eerste bananen ‘ uitgifte punt van deze 4daagse !
Kijk eens naar die fraaie blauwe lucht, geen wolkje te zien en de buitentemperatuur loopt snel op. Het graanveld welke ik passeer staat nog niet zo hoog. Waarschijnlijk wordt hier pas in september geoogst.
Vlak na 15.00 nader ik weer Berg en Terblijt. Onderweg regelmatig met passerende wandelaars een babbel kunnen maken. Het aanzicht van de kerk van Berg en Terblijt heeft wel wat. Zeker met zo’n fraaie heldere zomerdag zie je de kerk al op vele kilometers afstand. En ook de wetenschap dat daar de finishlijn voor deze eerste wandel dag ligt doet de meeste wandelaars om mij heen glimlachen ! Terwijl ik het finishterrein opwandel komt ik Ineke, Sylvia en Hans nog tegen, een leuke verrassing want waarschijnlijk kom ik hen niet alle dagen meer tegen want ze lopen andere afstanden. Na elkaar gedag te hebben gezegd ga ik op weg naar het feestpaviljoen, immers de finish van dag 1 mag gevierd gaan worden.
Aan de finish van dag 1 kom ik op het finishterrein nog twee wandel kanjers tegen ; Ineke en Sylvia. Wel een beetje jammer dat deze twee ‘veel jongere dames’ op de kortere afstand vandaag hebben meegedaan. Sylvia is ook ‘een van der Horst’ of wij familie van elkaar zijn ?? Dat zouden we eens uit moeten zoeken.
Vrijdag 11 augustus dag 2 ; Net als gisteren ziet de weersvoorspelling er fantastisch uit. Ik heb goed geslapen in mijn trekkerstent op de camping. Zo links en rechts zijn er wel meer deelnemers hier gehuisvest op de camping maar de meeste vertoeven in caravan of camper. Opnieuw op tijd uit bed en na wasplaats bezoek de rugzak om en weer met de korte wandeltocht omhoog over het bospad naar Berg en Terblijt. Het gaat prima zo want bij aankomst ga ik eerst de ‘ontbijt tent’ bezoeken voor een bakkie koffie en een broodje. Op mijn gemak overzie ik dan de startende wandelaars van de grotere afstanden. Ook vandaag weer de zonnebril mee want het beloofd opnieuw een fraaie dag te worden. Vlak voor half 8 heb ik mijn koffie en broodje op en besluit op weg te gaan. Door mijn eerdere deelnames weet ik haast wel zeker dat dit de mooiste route dag zal worden, zo rondom Valkenburg !
Dag 2 ook zonovergoten en rond de 25 graden. Prima wandelweer en op bovenstaande foto toevallig een stuk verharde weg op de route. Dag twee staat bekend om prachtige panorama’s in het gebied rondom Valkenburg. De afstand 21 km is ook de populairste afstand op deze 4daagse.
Na 7 km wandelen is daar de eerste rust, hier komt de wandelaar twee maal, de routes zijn uitgezet in een lus. Zodra je de eerste rust genoten hebt ga je opnieuw een lus van 7 km maken om vervolgens voor de tweede maal hier terug te komen. Hier tref ik ook een bekende die ik enkele jaren terug ook alle 4daagses tegen kwam ; de Brabantse doedelzakspeler. Ik moet hierbij ook terug denken aan Coen van den Berg. Immers vele edities Heuvelland4daagses maakten wij het Limburgse heuvelland ‘onveilig’, hahaha. En laat nu net de doedelzakspeler op een heuvel net na de rustplaats mijn favorieten nummer spelen ; Highland Cathedral … kippenvel !
De tweede lus gemaakt en na de rust weer op weg richting Valkenburg. In de verte is de Wilhelminatoren al te zien.
Een voorbeeld waarom de route van de 21 km zo fraai is. In een lang lint wandelen we tussen de korenvelden naar Valkenburg.
Eenmaal in Valkenburg gaat de route door een fraai park en dwars door het oude toeristische centrum van Valkenburg. Het bruggetje voor het kunstenaarshuis is heel herkenbaar. Elk jaar is er een ander onderwerp op het bruggetje te bewonderen. Ditmaal stond er een historische motor opgesteld en een ( etalagepop ) in de originele motorkleding welke in die tijd werd gedragen. ( klik op plaat voor vergroting )
Dag 3 vrijdag 11 augustus ; De enige ‘natte’ wandel dag op deze 4daagse. Buienradar had het al voorspelt, het zouden vooral in de ochtenduren en de voormiddag buien kunnen vallen. Wel dat bleek inderdaad te kloppen. Rond 07.30 zou het even droog zijn en dat klopte ook, vervolgens liep ik droog de heuvel in het bosgebied naar het startterrein op. Hier begon het opnieuw te regenen, gelijk een andere sfeer maar niet getreurd want buienradar gaf aan dat het rond 09.45 weer een tijdje droog zou blijven. Dus één werd twee bakjes koffie met een broodje onder een grote Brand parasol. Het verdere verwachte weerbeeld gaf zeker tot 15.00 uur wisselend droog en buien op dus voor deze dag besloot ik maar op de 14 km van start te gaan. Immers om drijfnat over de onverharde paden te gaan lopen, daar had ik geen zin in. Dan weer even droog en dan weer af en toe een plensbui. Ik heb zelfs even met een aantal wandelaars onder een viaduct gaan schuilen.
Tja en als het regent in het Limburgse Heuvelland dan kun je modderpaden verwachten in de bosrijke stukken waar de routes doorheen lopen. Oppassen geblazen want de klei is spekglad. Ik zag dan ook regelmatig wandelaars passeren die op de gladde ondergrond onderuit gegleden zijn. En de wandelschoenen ondergaan een metamorfose. Zijn door de blubber haast niet herkenbaar. Inzetje zijn mijn schoenen weer thuis ; eerst de modder goed laten drogen en vervolgens met een sopje de schoenen goed schoonmaken. Maar terwijl ik even na 15.00 uur weer Berg en Terblijt naderde klaarde de lucht steeds verder weer op. Het regen front was dus inmiddels gepasseerd.
Eenmaal terug op het finishterrein is alle regen in het feestpaviljoen snel vergeten. En dat is ook een feit welke deze wandel4daagse zo leuk maakt. Een DJ draait gezellige vooral Hollandstalige muziek en dan gaat al gauw haast het dak van de tent. Ik ontmoet ‘oude 4daagse’ vrinden van de vorige deelnames en er is een heel gezellige groep ( Limburgse ) wandelaars aan onze tafel. Fred trakteert op zijn bekende ‘huppel suiker klontjes op Schotse whisky basis. Limburgse Chantal blijft niet achter in deze en deelt de flügel rond, hik. En dan is er nog een Limburgs wondermiddel waarvan ik de naam ben vergeten. Feit is wel dat je er gelijk ‘Limburgs’ bij gaat praten, hihi.
Op deze zaterdag mocht Thomas Berge de 3e wandel dag muzikaal afsluiten.
En ja…. de flügel, suikerklontjes en Affligem hadden natuurlijk een ‘uitwerking’ en daar werd ik op de terug wandeling richting de camping maar al te goed mee geconfronteerd …. een heuvel afdalen na dergelijke festiviteiten vergt toch wel enige ervaring. Er gaan genoeg verhalen over engelbewaarders welke ik mij eigenlijk helemaal niet realiseerde. Nou ik had dus op die terug weg dag 3, echt ‘de mazzel’ dat ik deze twee engelbewaarders ; Elly en Kees ben tegengekomen. Beiden kanjers wisten mij veilig naar de camping te begeleiden want hoe het anders zou hebben afgelopen .. ? klik op plaat voor vergroting
Dag 4 de en laatste dag alweer, nog een fraaie foto van een route moment tijdens deze Heuvelland4daagse.
Nog meer fraaie plaatjes en mooie vergezichten van mijn tocht door het Zuid Limburgse land.
De ‘doorkomstenplaat’ tijdens deze 4daagse mag natuurlijk niet ontbreken.
Het gaat alle wandeldagen omhoog als je de finish wilt bereiken. Immers Berg en Terblijt ligt op een heuvel. Mijn laatste beklimming tijdens deze wandel4daagse was ditmaal de Bemelerberg. Dat is een heel fraaie en is te beklimmen via meerdere paden. Eenmaal boven dan heb je een prachtig uitzicht over het dorp en omgeving. Of je er nu voor de eerste of zoveelste keer boven aan komt ; het uitzicht en panorama blijven fantastisch !
Zondagmiddag 13 augustus om 14.20 aan de finish. Om een roos ( onderdeel van de organisatie ) toegereikt te krijgen moet ik eerst mijn deelname kaartje tonen ?? Aan mij uiterlijk zou dus niet zichtbaar zijn dat ik een deelnemer ben … glimlachend loop ik verder, breng en schenk vervolgens mijn roos eerst aan de dame die alle vier de wandel dagen de toiletten unit heeft schoon gehouden !! Toppers zijn dat en een vaak vergeten groep. Op naar het feestpaviljoen om nog eenmaal een afsluitend feestje te bouwen met vrienden en bekenden.
Na al die jaren van afwezigheid bleek het opnieuw een fantastisch wandel evenement. Onverwachts en zo leuk weer oude bekende terug gezien van de eerdere deelnames. Zo waren er Irma en Nico. Nico staat bekend als de Heuvelland fietsenwacht fietsenmaker. Op camping de Cauberg waar ik voorheen stond kwam hij menig keer fietsende wandelaars tegemoet met banden plakken. Ook Henk was vele jaren van de partij, staat op een camping bij Sibbe en als de route daar langs liep was er altijd ff een drankjes-stop bij zijn camper ! Inmiddels was 2014 mijn laatste deelname, als dan 9 jaren later blijkt dat sommige wandel vrienden er nog steeds aan mee doen krijg ik kriebels en heb echt genoten. Het doet mij meteen besluiten om volgend jaar ( 2024 ) bij goede gezondheid opnieuw voor een inmiddels 10e deelname te gaan inschrijven !
Ik heb genoten, een heel gezellige en weer memorabele Heuvelland4daagse mee mogen maken. Genoten van de prachtige omgeving tijdens mijn wandelingen, onderweg met vele vriendelijke wandelaars kennis heb mogen maken. De organisatie en vele vrijwilligers verdienen meer dan een pluim ! Toppers en zeker opvallend met de horeca verzorging. Alles gewoon in steen en glas ; een unicum !! Klasse mensen en ik hoop volgend jaar voor de 10 e keer nog een keer terug te komen !
De cijfertjes ; 70 gelopen kilometers tijden de wandelroutes. Ik logeerde op de camping in het Geuldal. Alle wandeldagen moest ik 3 kilometer afleggen naar het startterrein boven in Berg en Terblijt. Dat was best wel pittig want de route liep door een klein bosgedeelte omhoog via een grote heuvel. Eenmaal boven gekomen in het dorp was het start / finish terrein niet ver meer. s’ Middags na de wandeltocht ging het wat vlotter en dus de heuvel af. Al met al kwamen er dus dagelijks al wandelend telkens 6 km bij het totaal van de gelopen afstanden. Het was echter prima te doen met een rustig tempo omhoog en af en toe even stoppen om weer op adem te komen. Meerdere deelnemers die ook op de camping verbleven wandelde ook elke dag zo omhoog naar het dorp.

3 Replies to “Heuvelland4daagse 2023”

1. Dat begrijp ik maar al te best, geef die mannen ook groot gelijk hoor als je grote afstanden niet gewend bent, maar de 21 km afstand staat nu eenmaal te boek als de mooiste afstand op deze 4-daagse. Ik heb zelf ook gewisseld en met de regendag (zaterdags) ook 14 km gelopen want om je kleddernat te laten regenen is geen lol. Daarbij komt het dat het op de rustplaatsen direct minder gezellig lijkt. Maar we hebben genoten toch. Volgend jaar heb ik plan om op een ‘senioren afstand’ voor het 10e kruisje te gaan, dat jaar hoop ik immers de ’70 aan te mogen tikken want ‘de heuvelland smaak’ heb ik toch alweer te pakken na die aantal jaren van afwezigheid.

2. Hoi Fred
    Ik, Elly en Kees zijn blij jouw engelbewaarders te zijn geweest!!
    We zien elkaar zeker volgend jaar op de 35 editie van de heuvelland 4 Daagse ❤️😘😘😘