Verenigde Arabische Emiraten

Veel leesplezier met mijn verslag …..
Mij maar even niet bellen dacht ik zo …. een fantastische vakantie wens kon plotsklaps aanvangen na het onlangs lezen van een vakantie advertentie van reisorganisatie TUI op het internet. ( klik op plaat voor vergroting ) .
Vliegen met Emirates is het beste wat een reiziger kan overkomen. Wat een service en je wordt tijdens de vlucht van alles voorzien. Keuze genoeg bij de maaltijden en drinken. Ik had een nachtvlucht en dat is prima reizen. Zelfs een kussentje en deken tref je op de zitplaats bij het instappen. Het voordeel van zo’n nachtvlucht naar de VAE houd in dat je naar de ochtenduren in Dubai vliegt. In de wintertijd is het tijdsverschil 3 uren. Vertrokken om 22.00 uur, lokale tijd, vanaf Schiphol en om 07.45 uur lokale tijd landen op Dubai Airport. Mijn vlucht werd uitgevoerd met een Boeing 777 ER Emirates heeft daar maar liefst 120 toestellen van. Op de luchthaven van Dubai is er dan ook een heel eigen terminal voor Emirates vluchten ingericht. Ook wemelt het er van de Airbus 380 vliegtuigen ! ( klik op plaat voor vergroting )
Na aankomst vanuit het vliegtuig in een metro treinstel naar de aankomsthal !! waar de douane, visum en security formaliteiten slechts in 20 minuten in beslag namen ! Opgevangen door TUI medewerkers die mij vervolgens naar een gereedstaande bus brachten. Want hier begon al direct mijn eerste verrassing ; voordat ik en meerdere reizigers naar de haven gebracht werden was er eerst een rondrit door Dubai Stad zoals in de reisgids beschreven was. Eenmaal buiten de aankomsthal was het direct voelbaar ; 08.30 uur ‘s morgens 28 graden.. maar een bus met airco ! Ik bofte met een plaatsje voorin de bus zodat ik prachtig door de grote voorruit naar voren kon kijken !! Vijfbanen de grootste en belangrijkste hoofdweg die kilometers lang dwars door Dubai centrum loopt en waar een metrobaan hoog over pilaren langsheen loopt. Precies in het midden boven de voorrijdende auto’s, gelijk een schelp, dat is de allernieuwste aanwinst een museum.
De bus maakte een eerste stop bij de Marina wijk in Dubai Stad. Een stop van 1 uur dus ik kon direct een korte wandeling door deze ‘jachthaven metropool’ gaan maken. Met mijn mond open van verbazing keek ik om mij heen. Voor, achter, links en rechts om mij heen alleen maar woontorens, de één nog hoger en mooier dan de andere. Dit is werkelijk waar haast onbegrijpelijk mooi. ( klik op plaat voor vergroting )
10.00 uur in de Dubai ochtend, nog geen 12 uur terug liep ik door het koude kikkerlandje NL naar de trein voor Amsterdam Schiphol. Enkele uren later kan ik alleen maar verbaasd om mij rond kijken… hallo denk ik maar waar ben ik nu toch in beland !? Een strak blauwe lucht boven mijn hoofd, baal er nu een beetje van dat ik nog mijn ‘warme’ reiskleding draag. Maar het uitzicht om mij heen doet alles vergeten … en dit wilde ik toch altijd al zo graag met eigen ogen kunnen zien ! Dag 1 in Dubai en nog maar net gearriveerd, ik ben er nu al stil van ! ( als je op alle foto’s klikt in het hele verslag worden de plaatjes vergroot ) .
Dubai Marina is een heel populaire wijk rond de grote jachthaven van Dubai en ligt vlakbij het populaire strandgebied The Beach at JBR’. De wijk wordt gezien als het nieuwe Dubai, aangezien dit megaproject werd opgezet om inwoners meer te verspreiden over Dubai en alle grote woontorens gebouwd werden rond een nieuw aangelegde watersporthaven. Langs het water van de Dubai Marina jachthaven loopt een levendige promenade, Marina Walk genaamd met veel restaurants, bars en terrassen. Het gebied rond de jachthaven bestaat uit enorm veel wolkenkrabbers, hotels en winkels en in de avonden is deze wijk erg levendig, mede door al die uitgaansfaciliteiten.
Ook al is het nog redelijk vroeg in de ochtend er verschijnen toch al toeristen vaartuigen op het kanaal. Eigenlijk wel slim van deze toeristen want zo vroeg is de temperatuur nog dragelijk op de dag. Nog eens een blik op de hoge woontorens en ik moet daarbij glimlachen en denk daarbij aan Rotterdam, daar staat sinds kort ook een dergelijke woontoren ( Zalmhaventoren ) daar zijn ze trots op …. maar ja ik zie hier wel 40 ‘Zalmhaventorens’ om mij heen hier in Dubai … hahahaha.
Na een prachtige rondrit door Dubai Stad brengt de bus ons naar de haven Port Rashid. Hier ligt mijn onderkomen voor de komende 8 dagen aangemeerd ; Mein Schiff 6, een cruiseschip van de Duitse rederij die vaart onder de vlag van TUI cruisevaart reizen. Deze rederij heeft maar liefst 6 van deze schepen in de vaart en een 7e is thans nog in aanbouw en komt in 2024 ook in de vaart. De rondrit door Dubai Stad na de vliegreis was een welkome afleiding want vanaf 15.00 uur is mijn hut gereed en ben je als gast welkom aan boord. Wel is er een security dingetje wat naar later blijkt op de hele verdere reisdagen van toepassing blijkt en dat zijn de controles bij het aankomen en vertrekken uit de cruise terminals. De bagage maar ook de tasjes na een wal bezoek moeten telkens door een scanner. Ook had ik voor vertrek (48 uur) in NL nog een PCR test moeten ondergaan. Dit laatste is nog steeds een gevolg van de vorige corona pandemie. Gelukkig was er verders tijdens mijn reis geen mondkapjes verplichting meer…., gelukkig maar. Na het inschepen en instaleren in mijn prachtige hut was het tijd om een rondje schip te gaan maken. Als je voor het eerst een cruise maakt nou beste mensen ik kan het verklappen …., dat is dan wel hartstikke kicken hoor !! Wat een luxe en wat is alles prima verzorgd. Na mijn verkennende ronde over het grote schip wordt het de hoogste tijd voor mijn eerste ‘all inclusive versnappering’ aan één van de 12 bars die dit schip telt !
Nog dezelfde eerste dag blijft het schip aan de kant dus heb ik in de avonduren een excursie naar de fonteinshow op het Burj Khaliffa plein gepland. Echter ik mis in allerlei hectiek mijn ‘geboekte’ TUI bus dus zit er niets anders op om maar een taxi richting het centrum te nemen. Taxi’s zijn heel niet duur in Dubai maar het blijkt in de komende dagen toch opletten geblazen. Wat al gauw krijg ik door dat er veel taxichauffeurs verschillende tarieven rekenen voor gelijkwaardige ritjes. Ook krijg ik in de gaten dat sommige chauffeurs een ‘omweg’ rijden naar het door mij opgegeven adres. Zodat je dus ‘langer’ onderweg bent. Een chauffeur maakt het wel heel bont en laat zijn meter uitstaan !?
Eenmaal op het Burj Khaliffa plein is het wachten tot het donker word. Ik maak ondertussen ook een korte wandeling door het immens grote Mall of Dubai winkelcentrum, daarover later in dit verslag meer.
Als het donker is begint er op geregelde tijden een grote fonteinshow op het grote plein voor de Burj Khaliffa toren. Het is werkelijk waar onbegrijpelijk voor mij en de vele toeschouwers hoe ze de ‘woontoren’ hebben kunnen bouwen. 824 meter hoog en tijdens de show worden er grote video afbeeldingen op geprojecteerd !? Het verhaal gaat dat bewoners van de toren hier geen ‘last’ van zouden hebben ??
De Dubai fontein show viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen. Want enkele jaren geleden was ik met zoon Robin in Las Vegas en daar is een gelijksoortige fontein ( eigenlijk de eerste van dergelijke grote ) maar met veel meer populaire achtergrond muziek ( Elton John, Annastasia e.d. ) Hier in Dubai klassieke muziek en dat past minder bij wat je ziet vond ik.
Het grootste winkel centrum ter wereld heeft natuurlijk het grootste aquarium te wereld. Je weet niet waar je moet kijken als je er vlak voor staat. Het is ook beter om een beetje afstand te houden dan zie je veel meer en overzichtelijker. Honderden vissoorten van allerlei kleuren en groten zwemmen er in rond. Giga grote haaien en roggen, de voorbijganger kan ik minutenlang bij stil blijven staan. Ik moest bij het zien aan een reclamespotje van even Apeldoorn bellen denken …. wat als dit raam zal breken ?????
De Dubai Mall is qua oppervlakte van 1.1241.236m2 het grootste winkelcentrum ter wereld. Het maakt deel uit van het 20 miljard dollar kostende Burj Khalifa complex en omvat 1.200 winkels !! De opening werd tot tweemaal uitgesteld, maar de Dubai Mall werd uiteindelijk op 4 november 2008 geopend. Tegenwoordig bezoeken meer dan 65 miljoen toeristen de Dubai Mall waarmee het meer bezoekers ontvangt dan New York City of Los Angeles. Buiten het grote aquarium is er nog een immens grote waterval te bewonderen en er ligt een echte ( ijs ) hockeybaan waar regelmatig grote Zamboni ijsschoonmaak machines op rijden ??!!
In de Dubai Mall zeggen cijfertjes niets ; er zijn maar liefst 1.200 winkels gevestigd, niet de minste en alle gerenommeerde kleding en schoenzaken en meer dan 220 juwelierszaken. Lekker eten en drinken is mogelijk in één van de 120 restaurants en cafés. Ook vind je er de grootste snoepwinkel ter wereld. Er is een luxe hotel in gevestigd met 250 kamers en de ingang met liften om de Burj Khalifa toren op te gaan. Onder de Mall is een overdekte parkeerplaats voor 14.000 auto’s en als je zoals ik met de metro reist kun je het winkelcentrum bereiken met zeker twee kilometer lange roltrappen ( net als op schiphol ). Door het hele winkelcentrum bestaan de vloeren op alle verdiepingen uit het duurste van het duurste Italiaanse marmer. De vloeren glimmen je tegemoet zodat je op elk gewenst plekje als je naar beneden kijkt je haren kunt kammen !
Op dag 2 dinsdag 22 november begint dan om 22.00 uur ‘s avonds mijn reis aan boord naar Abu Dhabi en het eiland Sir Bani Yas beiden bestemmingen liggen ook in de Verenigde Emiraten. In een eerder reisplan was ook Doha als bestemming opgegeven maar daags voor mijn reis werd dit gewijzigd door de rederij omdat ze vanwege het WK voetbal door de autoriteiten aldaar geweigerd werden. Als vervangend havenbezoek werd dus het eiland Sir Bani Yas nu aan gedaan. Mein Schiff heeft momenteel al 6 van dergelijke schepen in de vaart. Deze grote schepen vallen onder de z.g.n. middenklasse in de cruisevaart wereld. Het schip is van bouwjaar 2017 en gebouwd door de Meyer Turku Oy werf in Finland. Het schip is 295 meter lang en 36 meter breed. Aan boord kunnen 2.530 passagiers en de bemanning tijdens mijn reis telde 923 leden van vele nationaliteiten. Opvallend veel crewleden uit Pakistan, Filipijnen, Duitsland en de kapitein op deze reis had de Griekse nationaliteit. De verzorging is werkelijk waar fantastisch en zelfs 2x per dag was er hut service. Aan boord verder 11 restaurants, 16 verschillende Bars en lounges waar ik mocht vertoeven met het uitstekende Premium All-Inclusive concept, dat houd in dat alles wat je eet en drinkt aan boord inclusief is. Alleen bij heel dure wijnen en consumpties, dranken / likeuren was er een toeslag vereist. Echter de vele keuzes in talloze ( tropische ) cocktails waren allemaal bij de reisprijs inbegrepen. Het schip heeft 12 dekken passagiers toegankelijk waarbij dek 13 ! ontbreekt. Een groot theater en vele sportfaciliteiten waaronder een Spa en een basketbal veld. Op het Aqua zeg maar top dek zijn 3 zwembaden. Een Duitse rederij dus de voertaal is Duits maar de vele bemanningsleden kunnen prima overweg met de Engelse taal. Ook een leuke bijkomstigheid omdat de rederij Europees is : het valuta aan boord Euro.
woensdag 23 november al heel vroeg om 08.00 uur aankomst na een nachtje op zee te zijn geweest in Abu Dhabi VAE. Ook naar dit bezoek heb ik erg uitgekeken omdat ik drie fantastisch mooie excursies van te voren heb geboekt. Vandaag overdag een bezichtiging van het Paleis van de Kroonprins van de VAE ; Mohammed bin Zayed Al Nahyan. En vervolgens naar de grootste moskee van Abu Dhabi ; de Sjeik Zayed-Moskee. En omdat het schip de volgende dag pas weer om 14.00 uur vertrekt heb ik ook nog in de ochtend een bus trip geboekt naar het race circuit waar vorig weekend nog Max verstappen zijn laatste Grand Prix van dit jaar won !
Op weg naar de bus was het ontvangst buiten de cruise terminal geweldig. Er stond een groep muziek te maken en te dansen terwijl ik naar buiten kwam. Pal naast de ingang stond een man met een roofvogel op zijn arm. De vogel werd erg onrustig van de geluiden om hem heen en vervolgens deed zijn begeleider een kapje op zijn kop. Even hiervoor was ik ook nog op zijn ‘Arabisch’ aangekleed door een lokale winkelverkoper in de terminalhal.
De goede man dacht deze outfit aan mij te kunnen verkopen maar ik vertelde de man dat ik dit in NL natuurlijk nooit meer zou dragen. Maar trots was ik wel dat ik op de foto kon en mocht in deze lokale kledij ! Ik beloofde de man dat ik na terugkomst van de excursies wel even terug zou komen om wat andere souvenirtjes bij hem te scoren ! En dat heb ik dan ook later die dag gedaan.
Hier wordt een mens stil van. Ik had er eerder over gelezen dus deze bezichtiging stond torenhoog op mijn wensenlijstje. Het Presidentiële Paleis van Mohammed bin Zayed Al Nahyan, de huidige Kroonprins van Abu Dhabi. Vanaf de kassa ingang wordt de bezoeker met luxe touringcar busjes het immens grote terrein opgereden. Sinds maart 2019 kan iedereen het paleis deels bezichtigen omdat de Kroonprins daar toestemming voor heeft gegeven.
Mag ik even stil worden als ik via de hoofdingang naar binnen mag lopen. De Poorten van dit paleis waren altijd gesloten voor buitenstaanders, maar nu zijn toeristen welkom in Qasr Al Watan dat betekend vrij vertaald ‘Het paleis van de Natie’.
Eenmaal binnen in het paleis kun je je vergapen aan rijk versierde zalen met kroonluchters, gouden decoraties en luxe meubels. De overheersende kleuren zijn wit, geel en blauw, die symbool staan voor het landschap van de woestijnstaat.
Je kunt de zalen bezoeken waar de ontvangst plaatsvindt van buitenlandse staatshoofden en hoogwaardigheidsbekleders, maar ook de salon met de cadeau’s die de kroonprins van Abu Dhabi uit de hele wereld heeft gekregen.
De westvleugel heeft een tentoonstelling over de Verenigde Arabische Emiraten en de oostvleugel bevat een verzameling zeldzame voorwerpen en manuscripten die de Arabische bijdrage aan wetenschap, kunst, cultuur en literatuur moeten benadrukken. Zo is daar ook een bibliotheek met meer dan 50.000 boeken.
Buiten is het paleis al indrukwekkend met zijn vele witte koepels en onberispelijke weelderige tuinen. Onderste foto rechts een klein deel zichtbaar van de skyline van Abu Dhabi. Het paleis is pas in 2015 opgeleverd. En de privévertrekken van de Kroonprins kun je uiteraard niet bezoeken want Qasr Al Watan is ook gewoon een werkpaleis. Het is de thuisbasis van de kantoren van de President, de vicepresident en de kroonprins van Abu Dhabi. En het kabinet van de Verenigde Arabische Emiraten komt hier bijeen. Het is dan ook heel opmerkelijk te noemen dat de heerser van het emiraat een inkijkje geeft in zijn vorstelijke vertrekken ! Na de bezichtiging moet je weer in een bus stappen die je vervolgens weer naar de uitgang van het terrein rijd.
Na de bezichtiging van het fraaie presidentiële paleis was het vervolgens tijd om opnieuw verbaasd te mogen worden. Op het programma stond vervolgens de bezichtiging van de Sjeik Zayed-Moskee, de grootste moskee in de Verenigde Arabische Emiraten. En de op zeven na grootste moskee ter wereld. Alleen al om voor bezichtiging naderbij te komen is een dingetje. Uiteraard is de beveiliging enorm in en rondom het gebied. Nadat de bus geparkeerd is ga je als bezoeker met een roltrap vanaf de grote parkeerplaatsen naar beneden. Dan wandel je door een galerij langs winkeltjes naar de security controle. Niets wordt aan het toeval overgelaten, overal hangen camera’s. Tassen moeten ook hier weer door grote scanners via rolbanken. A’fin na deze procedures wordt er op de kleding gelet. De vrouwen moet het hoofd en de armen bedekken, korte broeken en ontblote benen zijn taboe. Doe je eigenwijs dan kom je hier echt niet verder. Vervolgens ga je dan eindelijk via lange gangen en roltrappen richting de moskee.
Eenmaal buiten vlak voor de moskee ingang wordt je muisstil bij de aanblik ! Ongelofelijk wat je voor je ontwaart. Zo iets moois heb ik van mijn leven nog niet eerder gezien. Ook het moment van mijn bezoek speelt mee ; zo vlak voor het invallen van de avond. Het lijkt wel of ik in een sprookje ben beland. De moskee is vernoemd naar Sjeik Zayid bin Sultan al Nuhayyan, de grondlegger en de eerste president van de Verenigde Arabische Emiraten, die er ook begraven ligt.
Je waant je in ‘duizend en één nacht’. Er zijn vier minaretten van 107 meter hoog op elke hoek van de moskee. Er zijn 82 koepels die zowel de buitentuin als het hoofdgebouw bedekken. De koepels zijn verfraaid met wit marmer en ook een groot deel van het interieur is bekleed met marmer. De binnenplaats is geplaveid met fraaie bloemmotieven.
De moskee herbergt werelds grootste kroonluchter. Er zijn zeven kroonluchters geïmporteerd uit Duitsland, gemaakt van koper en goud. De grootste kroonluchter heeft een diameter van 10 meter en een hoogte van 15 meter. Ook zijn er talloze swarovski kristalen in de vele kroonluchters verwerkt.
Nog een opmerkelijk record ; de moskee herbergt het grootste tapijt ter wereld, gemaakt door een Iraanse tapijtenfabriek en ontworpen door de Iraanse ontwerper Ali Khaliqi. Dit tapijt heeft een oppervlakte van 5627 m2 en is gemaakt door 1200 wevers, 20 technici en 30 medewerkers. Het gewicht van het tapijt bedraagt 47 ton ! waarvan 35 ton wol en 12 ton katoen. Er zitten circa 2.268.000.000 knopen in het tapijt.
De moskee is groot genoeg om plaats te bieden aan 40.000 moskeegangers. De grootste gebedsruimte biedt plaats voor 9000 personen. Twee ruimtes hiernaast, met een capaciteit van elk 1500 personen, zijn exclusief bedoeld voor vrouwen.
De volgende ochtend passeerde de bus met een stadstour door Abu Dhabi ook nog eens de moskee, stopte even kort op een parkeerplaats in de omgeving en kon de fotografe van het schip die ook mee was mij even gauw op de foto zetten.
Donderdag 24 november ; ‘s middags zou het schip weer naar zee vertrekken dus in de ochtenduren kon ik nog mee met een korte stadstour door Abu Dhabi. Daar was een foto-stop op het race circuit van Abu Dhabi ook bij gepland. Daags hiervoor had Max Verstappen hier nog zijn laatste race van dit seizoen gewonnen. De spandoeken met teksten aan hem gericht hingen nog aan de tribunes.
Als je de infrastructuur van dit circuit mag bewonderen welnu dan vind je dat zandbak circuit in Zandvoort maar een lachertje. Er liggen rondom het circuit zelfs jachthaventjes ,haast tegen het circuit aan. Duizelingwekkende hoge lichtmasten die natuurlijk het circuit moeten verlichten. Luxe en nog eens luxe, niet vreemd natuurlijk want de VAE is één van de rijkste landen op deze aarde, misschien zelfs de allerrijkste. Maar een fantastisch leuk bezoekje. Er reden nog volop formule wagens in de ronde waarschijnlijk test dagen om zo het seizoen af te ronden.
Weer een vertrek, achter in de middag, vervolgens naar zee. Abu Dhabi heeft behoorlijk wat indrukken op mij achtergelaten. Tijdens zo’n transit is er natuurlijk veel vertier aan boord. Er is genoeg te beleven en de uitdaging blijft natuurlijk ook om zo nu een dan een ander restaurant en enkele bars te bezoeken waar je nog niet bent geweest tijdens de reis. Na een dag of drie heb je al wel enkele favorieten plekjes aan boord gevonden. De TUI bar op dek 4 vond ik zo wie zo heel erg gezellig. Dat kwam hoofdzakelijk door het bar personeel welke ik dagelijks daar aan trof. Gezellige kerels met leuke en gezellige opmerkingen. Altijd een praatje klaar voor de cruise-ganger. Bewondering heb ik alom voor hen want sommige zijn wel 4 tot 5 maanden van huis en familieleden verwijdert zo vertelde enkele mij. Het salaris wat zij verdienen wordt dan regelmatig naar het thuisfront overgemaakt. Lange tijden van huis en haard, je moet er wel mee om kunnen gaan denk ik maar zo en daarbij terugdenkend aan mijn eigen lange periodes van huis toen ik nog bij de Marine diende.
Het gebied waar mijn cruise plaats vond was natuurlijk fantastisch. De wintermaanden in en rond Dubai zijn eigenlijk de beste periodes om de VAE te bezoeken als toerist. Buitentemperaturen rond de 30 graden , vrijwel geen regen en alle dagen zon. De zwembaden aan boord werden dan ook volop benut.
Vrijdag 25 november aankomst op het eiland Sir Bani Yas VAE . De ‘vervangende’ haven-bestemming i.p.v. Doha, want daags voor mijn vertrek naar Dubai ontdekte ik dat het bewuste vaarprogramma op verschillende cruisesites er verschillende bestemmingen in hun advertenties werden genoemd. TUI kwam pas kort voor mijn afreizen met de verklaring dat de autoriteiten in Doha op het allerlaatste moment hadden besloten om cruiseschepen te weren tijdens het op dat moment afspelende WK voetbal. En ja, in de kleine lettertjes op de reisadvertentie stond natuurlijk beschreven ‘wijzigingen voorbehouden’.
Maar het Sir Yani Bas eiland bleek achteraf een prima alternatief waar ik mij prima vermaakt heb. Als je het bouwt, komen de mensen vanzelf, wordt weleens gezegd – en dat geldt zeker voor Sir Bani Yas, een eilandje dat zo’n 240 kilometer ten zuidwesten van Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten, voor de kust ligt.
In alle vroegte meerde Mein Schiff 6 aan bij het eiland. Hier zouden we blijven liggen tot laat in de avonduren. Sinds seizoen 2021 ligt hier een aanlegsteiger van 25 miljoen euro voor cruiseschepen, die plaats biedt aan twee schepen van 300 meter lang en meer tegelijk. BAM International kreeg het project in opdracht van Abu Dhabi Ports toegewezen en klaarde de klus in het vierde kwartaal van 2020. Voor die tijd gingen de cruiseschepen een kilometer voor de kust voor anker en werden de passagiers met tenders naar het cruise beach gevaren. De cruisepier bestaat uit een 350 meter lange steigerconstructie, die uitkomt op een ligplaatsplatform van 105 meter lang en 15 meter breed en acht afmeerpalen (zogenoemde dolphins), inclusief brandblusinstallaties, verlichting op zonne-energie, veiligheidsvoorzieningen en dergelijke. Ik was wel blij dat wij deze dag het enige cruiseschip waren die aangemeerd lag want de autoriteiten beweren dat het eiland een capaciteit heeft om dagelijks rond de 4000-5000 passagiers op te vangen. Na mijn verblijf en de fietstoer te hebben ondernomen vindt ik dat wel bedenkelijke aantallen.
Deze foto kon ik op grote afstand maken tijdens mijn E-bike fietstoer die ik over een gedeelte van het eiland mocht maken en dan is ook duidelijk te zien hoe groot het cruiseschip wel is !
Aan het einde van de steiger zijn er links en rechts twee heel grote zandstranden aangelegd met honderden ligbedden en parasols voor passagiers die een dagje zandstrand willen proeven. Er is zijn zelfs strandwachten. Nabij de stranden zijn er allerlei gebouwtjes aangelegd waar drankjes kunnen worden gehaald en op diversen plaatsen toilet gebouwtjes. In het midden het grootste gebouw waar bijvoorbeeld barbeque’s worden opgetuigd. Personeel van het cruiseschip rijden af en aan voor de bevoorrading. Aan mij is een dag ‘strand-hangen’ niet meer besteed dus ik had ingeschreven voor een E-bike toer over het eiland.
Links boven op de plaat de gereedstaande E-bike nabij de valreep van het cruiseschip. Rechts boven natuurlijk een ‘actie’ foto aan het begin van de fietstocht met Mein Schiff 6 op de achtergrond. Links onder de boompjes die ik overal tijdens mijn reis tegen kwam. Met prachtige witte heel ‘sterk ruikende’ witte bloemen daarin. Rechts onder een voorbeeld van drainage, het is in de VAE natuurlijk kurk droog en het regent er nauwelijks, zeg gerust sporadisch. Maar net als in de grote steden Dubai en Abu Dhabi trachten ze overal groen te voorzien. En verbazingwekkend is het wel want overal waar groen is zie je drainage slangetjes voor water lopen. Kilometers lang soms. In Dubai zag ik zelfs grote grasvelden waar je rondom de drainage slangen ziet liggen.
Nog niet zo lang geleden was het eilandje van 77 vierkante kilometer- het grootste archipel van acht woestijneilandjes die dicht onder de kust liggen- nog onbewoond. De stam van de Bani Yas, die het eilandje zevenduizend jaar geleden voor het eerst koloniseerde, vertrok een eeuw of langer geleden weer en liet het onbewoond achter.
Begin jaren 70 bezocht Sjeik Zayed bin Sultan Al Nahyan, de grondlegger van de Verenigde Arabische Emiraten ( wiens portret ook veertien jaar na zijn dood nog overal te zien is ), het eilandje en vatte een gedurfd plan op. Hij wilde het veranderen in een natuurreservaat, waar bedreigde diersoorten uit de Emiraten, Afrika en andere regio’s toevlucht zouden hebben. Inmiddels telt Sir Bani Yas talloze luxeresorts en een savanne-achtig reservaat voor 16.000 dieren. Wie zijn ogen half dichtknijpt zou een tafereel met enkele van deze dieren zich wanen in een savanne in Kenia ? En laat ik en enkele mede passagiers die net als mij voor de fietstoer hadden gekozen nu toch plotseling een kudde giraffen tegen komen ! Echter onze groep was best rumoerig en voor we goed en wel onze fietsen in het zand lieten vallen, om foto’s te nemen, ging de kudde er direct weer vandoor. Met wat mazzel kreeg ik toch nog de gelegenheid twee foto’s te maken. Later die dag aan boord hoorde ik van passagiers die voor de veel ‘duurdere jeep toer’ hadden geen ‘ dier hadden gezien’ .. oeps. Eigenlijk niet vreemd denk ik zo maar want die jeeptours waren rond het middag uur en dan is het natuurlijk het warmst op de dag. Dan verstoppen de meeste dieren zich voor de brandende zon denk ik maar ??!
Dus zo aan het einde van de middag hadden wij veel meer kans om wat dieren ‘te spotten’. Regelmatig stopten we onderweg en vertelde de gids over enkele zaken die thans op het eiland spelen. Wel moest ik achteraf gniffelen om het feit dat de gids van het schip ons aan het begin van de tocht voorstelde aan een ‘lokale gids’ die mee zou fietsen tijdens de tocht. Echter de goede man heeft geen woord gezegd laat staan wat informatie gegeven tijdens de hele route die wij gefietst hebben ?!
Een gids vertelde dat hier inmiddels met de hand ruim tweeënhalf miljoen bomen zijn geplant ; parasolacacia’s en de eucalyptus bomen waarvan de elandantilopen zo graag eten. Het irrigatiesysteem waarmee het uitgestrekte reservaat wordt bewaterd, telt ruim honderdduizend kilometer aan leidingen ! Daarnaast planten de resorts één mangroveboom voor iedere gast die arriveert.
Rond middernacht was het tijd om te vertrekken en zette het cruiseschip weer koers richting Dubai waar we de volgende dag (zaterdagmiddag 26 november 13.00 uur) weer aan zouden komen. Gelukkig was dan nog steeds mijn mooie Dubai cruisereis niet ten einde want pas op maandag 28 november was mijn terug vlucht geboekt. Ik zou dus nog tijd genoeg hebben om nog veel meer van Dubai Stad te gaan zien !
Ook aan boord hoeft je je geen moment te vervelen. Met 16 bars en lounges, 11 restaurants en bistro’s, 1.800 m2 spa- en fitnessruimtes en 17.895 m2 buitendekken is Mein Schiff 6 een perfecte keuze om mee te cruisen. Wanneer je door het schip loopt zul je zien en ervaren dat het zich kenmerkt aan haar lichte kleuren die een ruimtelijk gevoel geven. Je vindt kenmerken terug van moderne en klassieke stijl. Op de foto de entree trap en ruimte van de TUI bar. Hier voelde ik mij direct ‘thuis’, waar niet alleen de inrichting mij aansprak maar zeker ook het allervriendelijkste bar personeel. Vele gezichten zag je op tal van wisselende plaatsen aan boord terug. Zeker op de tijdstippen dat het bij de ‘buiten-bars’ gezellig druk werd. En ook duidelijk dat de kerst periode er aan zit te komen. Op tal van plaatsen in het schip kwamen al kerstversieringen naar voren. En ook hierbij weer de frisse vrolijke lichten kleuren !
De keuken brigades verdienen ook alle lof. Er zijn natuurlijk meerdere grote “kombuizen” aan boord maar er was ook tijdens één van de zee -dagen op het Aqua-dek een prachtig koud buffet georganiseerd.
Vooral de opgemaakte water meloenen oogde als ware kunstwerken. Je durfde deze heel niet aan te snijden, pareltjes om te zien en o zo kunstig gemaakt.
Ik koos de meeste dagen er voor om te gaan eten in het Ankelmannsplatz buffet restaurant aan boord. De openingstijden zijn eigenlijk de hele dag door. Ontbijt, middag en avond eten sluiten ongemerkt gewoon aan elkaar door. Bijzonder handig als je aan het einde van de dag na een excursie weer terug aan boord stapt. Thema restaurants
genoeg aan boord ; maar in het buffet restaurant tref je eigenlijk heel veel etenswaren tegelijk die je lekker vind en er dus een keuze uit kunt maken. Maar er was ook een heerlijk pasta restaurant waar je joekels van pizza’s te eten kreeg, een dag en nacht snackbar voor een bordje frituur. Een echte bakkerij waar je werkelijk waar allerlei vers gebakken soorten broodjes kon scoren. Ook twee ietwat sjiekere restaurants klassiek en mediterrane genoemd met linnen gedekte tafelkleden op de tafels. Het is allemaal erg informeel van opzet aan boord en dat is denk ik ook de kracht van dit cruise concept. Ook voor kinderen is er veel geregeld aan boord, zo is er ook een kinderdagverblijf en in het restaurant dagelijks een heel groot kinderbuffet ingericht. Op het Aqua-dek een apart ingericht kinderbad en ga zo maar door. De kleding voorschriften aan boord zijn dus ook informeel wat de meeste passagiers ook heel erg aanspreekt. Je moet natuurlijk niet in zwemkleding gaan eten maar dat spreekt voor zich zelf.
Weer terug in Dubai en nog heerlijk twee dagen om Dubai te bezichtigen. In de weken vooraf had ik mij al verdiept in tal van zaken die er in en rond Dubai spelen. Dubai heeft bijvoorbeeld een ultra modern metro en tram netwerk. Ja, ja zelfs zo modern dat er geen bestuurders op rijden. Alles gaat met computer gestuurde programma’s. Hyper moderne metro en tram stations, vaak met lange roltappen te bereiken. Er zijn twee metrolijnen in Dubai. Alle twee met kleur aangeduid. Echter de rode lijn is de belangrijkste. Die loopt namelijk parallel met de grootste en langste autoweg dwars door Dubai. Je koopt een dag ticket voor slechts 20 derham en je kunt de hele dag door Dubai gaan reizen. Wel een dingetje is het feit dat sommige bezienswaardigheden wat verder van de metrobaan liggen. Maar taxi’s zijn ook niet erg duur en kunnen je dan het laatste stukje weg brengen naar je reisdoel. Een foutje maakte ik wel tijdens één van mijn metro ritjes ; ik dacht een mooie foto te maken vanuit de metro vanuit het voorraam. Er zit immers geen bestuurder voorin dus je hebt direct zicht op de metrobaan. Maar tijdens het foto maken werd ik vriendelijk door een controleur op mijn arm getikt … ik dacht nog mag dit niet ? Nou het bleek dat ik in het gedeelte was gestapt wat speciaal enkel voor vrouwen en kinderen betreed mag worden. Maar ja een beetje glimlachend liep ik dan wat verder de metro ruimte in, maar met de wetenschap dat ik toch nog ff gauw twee foto’s had kunnen maken.
Beeld van een metro perron in Dubai. Eenmaal op het perron zie je een glazen wand met deuren. Daar achter stopt de metro en de deuren openen precies op de plek waar je ook de metro dan in kunt stappen. Op een signaal sluiten de deuren en gaat de metro rijden.
Ook Dubai tram is hyper modern en rijd zonder bestuurders. RTA is de organisatie die het OV in Dubai beheerd. De komende jaren worden de lijnen steeds verder uitgebreid omdat ook Dubai met gigantische snelheid groter blijft worden.
De Burj al Arab is een luxueus hotel ; in het Arabisch betekend het ‘toren van de Arabieren’. het maakt onderdeel uit van de Jumeirah hotelgroep. Het bevindt zich in zee op een kunstmatig eiland, 280 meter verwijderd van het strand in de Perzische Golf. Het gebouw is via een brug met het vasteland verbonden. Het gebouw is 321 meter hoog. Het gebouw is gebouwd in de vorm van een zeil van een dhow (een type Arabisch schip), omdat boten een belangrijke rol spelen in Dubai. Je ziet het hotel al van heel ver.
Als je door het gebied rond het luxueuze hotel wandelt waan je jezelf in een sprookjesland. De bebouwing doet heel oosters aan en je verwacht ‘Aladin’ elk moment om een hoek tegen te komen. De vlak daarbij gelegen Souk Madinat bezoek ik ook gelijk maar. Hier zijn de verkopers wat vriendelijker als in de Oude Stad. Later over dat bezoek meer .
Duizend in één nacht maar dan bij ‘dag’ licht. Of je door een puzzel loopt en naast dat ‘blauwe’ water.
De ‘Oude Stad’ als je de vele reisgidsen moet geloven moet je deze wijk ‘Deira’ gaan bezoeken als je in Dubai verblijft. Er is inderdaad veel bedrijvigheid en een tochtje met een watertaxi naar de overzijde van rivier de Kreek is ook wel een aardige belevenis op zich. Maar in de toeristische Soux langs de waterkanten voelde ik mij toch minder op mijn gemak. Dan kwam door de veel te opdringerige kooplui voor hun winkeltjes. Constant aan je arm hangen in het voorbij gaan terwijl je netjes aangaf geen interesse te hebben. Dit gedeelte van de ‘Oude Stad’ heb ik dus maar gauw achter mij gelaten.
Het vaartochtje over de Kreek naar de andere zijde van het kanaal was wel weer een leuke belevenis. Voor een appel/ei = slechts 5 derham varen de vele aanwezige houten watertaxi’s je naar de overkant. Ik het andere stadsdeel struinde ik door een aantal toeristisch ingerichte winkel straten en zag plots tot mijn blijdschap ook een metro station. Ik wilde immers ook nog een bezoek brengen aan het Palm Jumeirah gebied. De als palmboom ingerichte eilanden groep.
Op het metrostation Mall of the Emirates aangekomen ben ik ook daar even een kijkje gaan nemen. Mall of the Emirates opende in september 2005. Het ligt aan de rode metrolijn en is dus makkelijk bereikbaar. Ook hier weer alle luxe in een prachtig super groot gebouw. Het multi-level winkelcentrum heeft meer dan 900 winkels (waaronder 80 luxe winkels en 250 flagship stores), 7900 parkeerplaatsen en meer dan 100 restaurants en cafés. Het herbergt ook recreatieve activiteiten voor het hele gezin, waaronder Ski Dubai (het eerste indoor skiresort en sneeuwpark van het Midden Oosten).
Ski Dubai ; niks is natuurlijk te gek daar in Dubai. Pal naast het winkelcentrum ligt een gigantisch groot indoor ski gebeuren. Buiten hoge temperaturen en binnen een afdaling maken op witte kunstsneeuw… De gekkigheid houd hier echt niet bij op hoor. Omdat geld blijkbaar in dit Emiraat geen rol speelt worden er vele projecten gestart en kopieën van attracties gebouwd in Dubai die elders bij ons in Europa al bestaan. Echter in Dubai wordt er gekopieerd in de ‘overtredende trap’.
Dus ook is het London EYE inmiddels gekopieerd en uiteraard nog groter in Dubai onlangs verrezen. Op het kunstmatige eiland Bluewaters Island voor de kust van Dubai Marina. Het rad zou eerst de naam Dubai Eye krijgen, maar dit is later verandert in Ain Dubai. Het is gelijk met 250 meter het hoogste reuzenrad ter wereld. De kosten van het project worden geschat op 270 miljoen dollar ! Het reuzenrad kan tot wel 1.750 passagiers vervoeren in 48 capsules, en biedt uitzicht op de jachthaven van Dubai en bezienswaardigheden zoals Burj al Arab, Palm Jumeirah en Burj Khalifa. Tijdens mijn bezoek bleek het reuzenrad dicht omdat er momenteel tal van technische aspecten spelen en er storingen optreden. Bluewaters Island ook een kunstmatige aangelegd eiland ligt inmiddels voor de kust van Dubai Marina en naast Palm Jumeirah en is één van de nieuwste projecten die in ontwikkeling zijn. Ook in de nabijheid een hagelnieuwe cruise terminal maar waar minder cruiseschepen kunnen aanmeren als in Port Rashid waar mijn cruiseschip lag aangemeerd. Bij Port Rashid kunnen er wel 5 cruiseschepen achter elkaar aanmeren !
Je kunt met een monorail trein naar het Hotel Atlantis The Palm. Als niet gast mag je daar namelijk door de prachtig aangelegde tuinen wandelen. Echter de rijen wachtende bij het monorail station waren zolang dat ik daar niet op bleef wachten. Eerder deze week met de bus rondrit vanaf het vliegveld was ik heel dichtbij in de buurt geweest. De grote foto hierboven laat dat zien. Het hotel is echt over de top. Het claimt 5 sterren te hebben en overnachten in het hotel kost dan ook een vermogen. Het puilt uit van de luxe, heeft bijvoorbeeld 32 ?? restaurants en er naast ligt een groot waterpark waar je onder andere met dolfijnen kunt zwemmen, uiteraard met prijskaartjes waar een normaal mens van gaat duizelen. Ook hier schijnt een reuze fonteinshow voor het hotel in het water te liggen. Echter toen ik daar overdag was heb ik niets daarvan kunnen zien laat staan ontdekken. Maar het hotel oogt sprookjesachtig van grote afstand en daarom was foto’s maken wel op z’n plaats.
Een ook nog ‘jonge’ attractie om te bezichtigen is het Dubai Frame. Ook deze attractie stond voor een bezoek natuurlijk op mijn ‘to do’ lijstje. Met een hoogte van 150 meter is het Dubai Frame één van de meest opvallende bouwwerken in de stad geworden en daarmee is deze gigantisch hoge fotoframe een echte must-see voor de bewoners en toeristen geworden. Het Frame is bekleed met 15.000 vierkante meter met goud en daarom een opvallende verschijning aan de horizon. Het geeft een grote prestatie weer op het gebied van architectuur en laat wederom veel zien over de ongelimiteerde grenzen van het Emiraat.
Het gouden ontwerp van dit fotoframe is gebaseerd op het logo van Expo 2020 dat in Dubai georganiseerd werd. Het gebouw bevat 2000 ton staal en 2900 vierkante meter gelaagd glas. Het bied een geweldig panoramisch uitzicht over deze bijzondere stad. Echter toen ik boven kwam was het zicht er heiig, een beetje mistig zelfs van een soort smog wat door de warmte boven de stad hing.
Het Frame bestaat uit twee verticale torens met daarboven op een 93 meter lange glazen brug die de beiden pijlers met elkaar verbindt en wat samen het frame vormt. Zodra je een stap zet op het kristalheldere glas heb je het gevoel dat je zweeft in de lucht, op een hoogte van 150 meter boven de grond. Het bouwwerk is gelegen in het Zabeel Park en geopend in januari 2018. Het is ontworpen door de bekroonde architect Fernando Donis. Het project kostte 160 miljoen dollar !
Verbindingen zijn in Dubai met al die hoogbouw natuurlijk wel een dingetje. Inventief zijn de technici daar zeker. Ik zag zendmasten verborgen in palmbomen maar ook zelfs ‘mobiele zendmasten’ gemonteerd op vrachtwagens. Wellicht om deze makkelijk te verplaatsen naar gebieden waar verbindingen erg slecht zijn ?
In het Emiraat waar niets onmogelijk blijkt horen natuurlijk ook behoorlijke politie wagens. Aan deze Lamborghini’s ontkomt natuurlijk geen enkele verkeersovertreder in Dubai Stad .
Maar waar ik toch echt met verbazing talloze minuten naar heb staan kijken was de Burj Khalifa Toren. Dit doet een mens echt versteld staan. Ik ben zelfs tot tweemaal deze cruiseweek toe het plein waarop deze toren staat wezen bezoeken. Vervolgens op een bankje gaan zitten en rustig mijn gedachten de gang laten gaan. Op 21 september 2004 werd begonnen met de bouw. Op 21 juli 2007 nam de Burj Khalifa de titel ‘hoogste gebouw ter wereld’ over van de Taipei 101 in Taiwan. Op 17 januari 2009 bereikte de toren zijn hoogste punt, met een hoogte van 828 meter. Inclusief antennes en vlaggenmasten is de hoogte 829,8 meter. Het gebouw werd met een groots vuurwerk geopend op 4 januari 2010. Eigenlijk stond de toren bekend onder de naam Burj Dubai maar enkele uren voor de opening werd de toren herdoopt tot Burj Khalifa, een verwijzing naar Khalifa bin Zayed Al Nahayan, president van de Verenigde Arabische Emiraten en Emir van het naburige Abu Dhabi. Deze naamswijziging gebeurde na aanzienlijke financiële steun aan het door de financiële crisis geteisterde Dubai op dat moment, vanuit het Emiraat Abu Dhabu.
Van een toren met zoveel glas moeten natuurlijk regelmatig de ramen ‘gelapt’ worden. Tijdens mijn bezoek op het plein zag ik plotsklaps een glazenwasser halsbrekende toeren aan het gebouw uitvoeren. In de toren is, naast kantoorruimte en 900 appartementen, ruimte gereserveerd voor een groot hotel. Het hotelinterieur is ontworpen door modeontwerper Giorgio Armani. Men verwacht dat op de verdiepingen 37 tot en met 108 appartementen komen. Volgens de projectontwikkelaar werden alle appartementen in acht uur verkocht. Er is een zwembad op de 78ste verdieping, een lobby op de 123ste verdieping en een observatiedek op de 124ste verdieping. Verder bevindt de hoogste nachtclub ter wereld zich op de 143ste verdieping en op de 158ste verdieping de hoogste moskee ter wereld te vinden.
Ik kan kunt geruststellen dat dit één van mijn mooiste en opmerkelijkste vakantie reizen in mijn leven is geweest. Samen met de Amerika reis in 2018 met zoon Robin zijn dit toch de bestemmingen geweest die de meeste indrukken in mijn reisverleden teweeg hebben gebracht. Ook het cruisen, wat in mijn ogen altijd ‘onbetaalbaar’ bleek, pakte op een voortreffelijke TUI reisoptie heel anders en in mijn voordeel uit. Iets wat ‘onbereikbaar’ leek werd tijdens deze reis mogelijk. Blijft er nog één ‘reiswens’ open op mijn to-do lijst ; een reisje naar de Caribean en dan onder andere naar Curaçao. Even weer gaan sparen en dan komt het er denk ik echt nog wel een keer van !! Maar beste mensen als je kunt en in de gelegenheid bent of komt … een steden trip naar de VAE kan ik jullie echt wel aanbevelen.
Dan is dit het einde van mijn Dubai Reis verslag. En wie weet wat er nog in de toekomst zal gebeuren want ook bij een volgend avontuur zal ik iedereen via mijn homepage laten ‘mee genieten’ !!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.